Allhelgonahelgen är fortfarande en större högtid än Halloween

1 av 3 svenskar firade Halloween i år, men Allhelgona, som i år firas av 2 av 3 svenskar, är fortfarande en större högtid. Det är framförallt den yngre delen av befolkningen som tar till sig nya Halloween-traditioner.

Halloween är störst bland 18-39 åringar, där 2 av 5 (44%) firade Halloween jämfört med de som är 40 år och äldre, där bara 1 av 4 (28%) firade Halloween.

Halloween

1 av 5 svenskar dekorerar sina hem inför Halloween med pumpor och liknade och 16% har godis hemma för barn som ber om bus eller godis. 7% av svenskarna har varit på en Halloween-fest, men även här är det vanligare bland de unga mellan 18-29 år, där 18% var på en Halloweenfest.

Allhelgonahelgen

Allhelgonahelgen är fortfarande en större högtid än Halloween i Sverige. 2 av 3 svenskar (66%) firar Allhelgona. 1 av 3 (36%) går till kyrkogården eller till kyrkan för att tända ljus och sätta blommor på graven. Det är särskilt de äldre över 50 år som håller denna tradition aktuell. 43% av de som är 50 år och äldre åker till kyrkogården jämfört med 30% av 19-49-åringarna. Kvinnorna är också överrepresenterade när det kommer till att besöka kyrkogården (40% jämfört med 32% av männen).

1 av 3 svenskar (34%) är tillsammans med familjen på allahelgon-helgen.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1 – 2 november 2018 har sammanlagt 1007 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 5 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 30 kontor i 20 länder och panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de tio största undersökningsföretagen i världen.