Allergikere i knibe

Det kan være lige så slemt for allergikere at opholde sig inde som ude i pollensæsonen. Undersøgelser viser nemlig, at luftforureningen i vores boliger kan være op til fem gange så høj som udenfor.
Dyson Pure Cool Me får bugt med pollen i soveværelset

Det er højsæson for pollen og dermed også højtid for kløende øjne og løbende næser. Over en million danskere lider af astma og allergi, og de går netop nu en træls tid i møde. Mange vælger at trække indenfor med lukkede døre og vinduer, mens træer og buske springer ud, men det kan vise sig at være en dårlig taktik.

Undersøgelser viser, at luftforureningen inden døre kan være op til fem gange så høj som udenfor, hvilket kan få øjne og næse til at løbe lige som meget, som når man er udsat for pollen. Det er umuligt at undgå de såkaldte allergener i boligen. De stammer fra bl.a. formaldehyd i møbler og gulvtæpper, mikropartikler i rengøringsmidler, kulstøv fra brændeovne samt bly, zink og nikkel fra stearinlys.

Mange er ikke opmærksomme på konsekvenserne af den indendørs luftforurening. Ifølge en ny analyse fra Dyson er lidt over halvdelen af danskerne - 55 procent - godt klar over, at fx stearinlys er en kilde til forurening i hjemmet, men 94 procent mener samtidig ikke, at luftkvaliteten i deres bolig påvirker helbredet negativt.

For de over en million danskere, der i disse uger døjer med forårspollen, er det imidlertid et reelt problem. Det gode råd om hyppig og ordentlig udluftning kan have direkte modsat effekt på luftkvaliteten i boligen. Mange vælger derfor at investere i en luftrenser til hjemmet. Der findes efterhånden mange modeller på markedet.

Den nyeste er fra Dyson, som netop har lanceret markedets første personlige luftrenser. Dyson Pure Cool Me er i modsætning til andre modeller en lille kompakte maskine, designet til at kunne stå ved sengen, på arbejdsbordet eller i børneværelset. Den opfanger selv de mindste partikler helt ned til 0.1 mikron, hvilket er 300 gange mindre end et hårstrå.

Jacob Lange, Managing Director
Lange PR – Public Relations & Kommunikation
Nordvestvej 31, DK-9000 Aalborg
M: jacob@langepr.dk
W: www.langepr.dk

Dyson Pure Cool Me får bugt med pollen i soveværelset
Den personlige luftrenser fra Dyson Pure Cool Me sikrer et rent indeklima.

• Dyson har lige nu fem produktkategorier: støvsugere med og uden ledning; luftrensere; Dyson Supersonic hårtørrere, hårstyleren Dyson AirWrap, håndtørrere og lamper. I 2017 afslørede Dyson, at virksomheden har været i gang med at udvikle en elbil i Malmesbury, UK, de seneste tre år.
  • Dyson har igangsat et investeringsprogram på 2,5 milliarder pund og har 4.450 ingeniører og videnskabsfolk ansat, hvoraf halvdelen har base i England.
  • Dyson har investeret i nye teknologifabrikker i Singapore, Shanghai og England. Alene i Singapore har Dyson investeret 330 millioner pund i en ny R&D-enhed med avancerede produktionsfaciliteter. I Dysons enhed for udviklingen af den kommende elbil er der foreløbigt ansat 400 medarbejdere i en state-of-the-art-bygning på Hullavington Airfield, et 750 hektar stort område, som er Dysons anden R&D-campus i England.
  • Dyson har investeret 31 millioner pund i Dyson Institute of Engineering and Technology, der skal være med til at dæmme op for manglen på ingeniører i England.