Aller Media

Aller Media styrker vækststrategi gennem øget digitalt fokus

Digital vækststrategi skal styrke Aller Medias forretning til fremtiden gennem investeringer i niche- og aktualitetsindhold, nye indholdsvertikaler og volumenpositioner ud fra et fundament af stærke printbrands.
PR Aller Foto og Video

Et strategisk samspil mellem en stærk position på print og en målrettet digital vækststrategi skal bidrage til at styrke Aller Medias forretning på både kort og lang sigt. Samtidig er der et klart fokus på at sikre den fornødne bund og indtægtspotentialer på print, der er nødvendige i et printmarked med strukturelt fald. Det betyder, at man lukker magasinerne Mad & Bolig og Maker.

”Vi har et særligt fokus på at vækste vores digitale forretning, hvor vi ser yderst positive resultater af målrettede investeringer i nicheindhold, aktualitetsindhold, nye indholdsvertikaler og indhold, der styrker vores volumenposition. Det er vi allerede godt i gang med, hvor dette fokus sammen med bl.a. opkøb er en central brik i at skabe en stærk position for Aller Media i fremtidens mediemarked,” siger Charlotte Riparbelli, adm. direktør i Aller Media, og fortsætter:

”Som privatejet medievirksomhed, uden offentlig produktionsstøtte, kan vi ikke gøre andet end at agere efter markedet, ligesom vi tilpasser vores forretning proaktivt og ansvarligt ud fra vores indsigter og data. Det betyder i sin natur, at vi foretager de nødvendige ændringer, når der ikke er potentiale i at vækste dele af vores forretning gennem investeringer. Derfor lukker vi magasinerne Mad & Bolig og Maker, hvor bl.a. strukturelle fald i markedet stiller krav om ansvarlige rationaliseringer for at sikre grundlag for fremtidig vækst,” siger hun og påpeger, at stigende produktionsomkostninger har fremrykket beslutningen.

”Til det strukturelle fald kan vi lægge, at vi siden 2021 som branche bl.a. har oplevet store prisstigninger på magasinpapir på langt over 100%, der sammen med andre ekstraordinære stigninger på distributionsomkostninger og energipriser har fremrykket udviklingen for de to konkrete brands i et i forvejen presset marked.”

DIY og boligstof stadig centralt i porteføljen

Indhold som DIY og boligstof, der er en bærende del af Maker og Mad & Bolig, vil fortsat være en central del af Aller Medias indhold og produkter. Indholdet vil således leve videre på andre platforme, formater og brands, hvor der er forretningsmæssige potentialer, både ift. det nuværende marked og fremtidig vækst.

”For fortsat at stå stærkt i vores udvikling som moderne medievirksomhed, skal vi have solide printbrands med bund, der kan bidrage til den fortsatte udvikling af vores forretning, hvor især digitale formater, medier og platforme er centrale drivere for vækst, sammen med en optimeret abonnementsforretning,” siger Charlotte Riparbelli og fortsætter:

”Selvom Mad & Bolig og Maker nu lukker, er boligstof og DIY fortsat vigtige indholdskategorier med stort potentiale i vores portefølje og abonnementsstrategi, hvor det vil indgå og bidrage på andre måder og andre steder. Vi lever af at lave godt indhold, der hvor læserne og brugerne er. Og det vil vi selvfølgelig fortsætte med,” slutter hun.

Det sidste Mad & Bolig udkommer den 15. december 2022, og det sidste nummer af Maker udkommer den 19. december 2022.

I forbindelse med rationaliseringerne er der foretaget fem opsigelser.

PR Aller Foto og Video

Information om Aller Media

Aller Media
Havneholmen 33

Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.

Følg pressemeddelelser fra Aller Media

Flere pressemeddelelser fra Aller Media