Alle studenter skal ikke være ingeniører

Naturvidenskab eller matematik på B- eller A-niveau skal ikke smøres ud på alle studenter.

Berlingske skriver i dag, at gymnasiet ikke er klar til den fjerde industrielle revolution på baggrund af debatindlæg af bl.a. ingeniørforeningen og Dansk Industri.

”Gymnasiet skal være stærkt i forhold til at skabe studenter med gode naturvidenskabelige kompetencer, men alle studenter skal ikke være ingeniører," siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen og fortsætter: ”Derfor skal vi ikke smøre naturvidenskab eller matematik på B- eller A-niveau ud på alle studenter, men gøre nogle studenter dygtige til naturvidenskab, mens andre studenter skal være dygtige til sprog eller samfundsvidenskab.”

GL mener ikke, at matematik på B-niveau til flere er kompetencemæssigt effektivt, da hovedparten af de videregående uddannelser ikke stiller krav om matematik B.

”Ved en kommende justering af gymnasiereformen er det vigtigt at sikre, at studieretninger sikrer mangfoldighed og direkte adgang til en vifte af videregående uddannelser. Samtidig bør man se på, om de videregående uddannelsers optagelseskrav er relevante,” slutter GL-formanden Annette Nordstrøm Hansen.

formand Annette Nordstrøm Hansen
tlf. 26 24 71 04. anh@gl.org

Gymnasieskolernes Lærerforening varetager de gymnasiale uddannelsers og gymnasielærernes interesser. Se mere på www.gl.org.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden