Alle kræftramte børn inviteret i Tivoli

Onsdag den 11. april lukker Tivoli dørene op udelukkende for organisationen ’Familier med kræftramte børn’ og dens mange medlemmer fra hele landet. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini klipper snoren sammen med et kræftramt barn.

Når organisationen "Familier med kræftramte børn" onsdag den 11. april indtager et forårspyntet Tivoli med over 2.200 deltagende medlemmer, er der tale om en tilbagevendende begivenhed, som betyder alverden for de kræftramte børn og deres familier. Det er 6. gang, at direktionen i Tivoli har valgt at lave dette lukkede arrangement til fordel for de mange kræftsyge børn og deres familier. Samtlige forlystelser og de fleste restauranter har i dagens anledning valgt at holde åbent for at give de syge børn og deres familier en oplevelse helt ud over det sædvanlige.

Flot opbakning fra det officielle Danmark
Startskuddet til de kræftramte børns store dag lyder klokken 10.50 når Børne- og undervisningsminister Christine Antorini ved Tivolis hovedindgang klipper snoren og officielt indvier ungernes store Tivolitur. Ministeren vil få hjælp til at klippe snoren af et kræftramt barn. Børne- og ungdomsborgmester i København, Anne Vang vil klokken 12.00 mødes og spise frokost med de hårdest ramte børn og disses forældre i Akvariefoyeren i Tivoli, der i dagens anledning er indrettet helt specielt til formålet for denne højisolerede målgruppe.

Flot underholdningsprogram til ungerne
For at give de mange børn, unge og deres familier en så minderig og flot dag som muligt, har Xander og Ankerstjerne valgt at give en eksklusiv intimkoncert på plænen i Tivoli.
Sebastian Dorset styrer løjerne på scenen og agerer i dagens anledning konferencier, og vil i vanlig morsom stil underholde både de kræftramte børn og deres familier.

En stor og vigtig dag
"Kræftramte børn og deres familier lever en ofte barsk og trist hverdag. Der er langt imellem lyspunkterne for disse familier, da rigtig meget tid går med hospitalsindlæggelser, undersøgelser og lange ventetider. Det er kort sagt et forløb der tærer hårdt på hele familien. Det er derfor rigtig vigtigt, at de kræftramte børn og deres familier får nogle rekreative frikvarterer, hvor sygdommen kan komme lidt i baggrunden. En dag som den 11. april i Tivoli er et af de absolutte højdepunkter for vores mange medlemsfamilier, og der skal lyde en stor og varm tak til Tivoli, for at gøre denne oplevelse mulig for vores mange medlemmer, udtaler formanden for 'Familier med kræftramte børn', Kurt Hansen.

Kurt Hansen
Formand, 'Familier med kræftramte børn'
Kontor: 86 94 69 30

Fakta om 'Familier med kræftramte børns' tur i Tivoli.

• Tivoli åbner onsdag den 11. april dørene op for et lukket arrangement udelukkende for medlemmerne af 'Familier med kræftramte børn'. Der forventes et totalt besøgstal på ca. 2.200 deltagere. Ud af disse vil der være ca. 1.000 børn. Arrangementet varer fra klokken 11.00 - 17.00.

• Samtlige forlystelser og de fleste restauranter har åbent.

• Børne- og undervisningsminister Christine Antorini klipper snoren sammen med et kræftramt barn foran Tivolis hovedindgang klokken 10.45.

• Børne- og ungdomsborgmester i København, Anne Vang besøger Tivoli og spiser frokost med de hårdest ramte børn og disses familier i Akvariefoyeren.

• Xander og Ankerstjerne giver eksklusiv intimkoncert for de kræftramte børn, unge og deres familier på Plænen. Koncerten starter klokken 15.45 og slutter 16.15. Sebastian Dorset er konferencier og styrer løjerne på Plænen.

• Ca. tre ud af fire børn helbredes i dag for kræft - dog med variationer fra sygdom til sygdom. Ved nogle kræftformer er helbredelsesprocenten over 75 procent, mens den for andre er lavere.

• Et behandlingsforløb for børn strækker sig typisk over to til tre år. Børn reagerer generelt bedre på behandling end voksne, lige meget hvilken kræftsygdom der er tale om. Børnene behandles med operation, kemo- eller stråleterapi - ofte i kombination med hinanden. Derudover suppleres kræftbehandlingen af f.eks. blodtransfusioner og antibiotika.

• Der er forskellige bi- og senfølgevirkninger ved behandling, som kan være mere eller mindre alvorlige.
Det drejer sig bl.a. om svækket korttidshukommelse og indlæringsevne, nedsat syn, hørelse og funktionsevne på vitale indre organer, lever, lunger, nyre og hjerte m.v.

Fakta om organisationen 'Familier med kræftramte børn':

• 'Familier med kræftramte børn' er en selvstændig, landsdækkende organisation, der formidler personlig kontakt og støtte til familier med kræftramte børn og udbreder kendskabet til de vilkår, som børn og unge med kræft og deres familier lever under.

• 'Familier med kræftramte børn' afholder en række faglige, sociale og rekreative aktiviteter for børn og unge med kræft og deres familier samt arbejder for forbedringer i behandlingen af og omsorgen for børn og unge med kræft.

• 'Familier med kræftramte børn' driver et mindre ferie- og rekreationscenter, hvor familier med kræftramte børn og unge fra hele Danmark kan få et ophold.

• 'Familier med kræftramte børn' blev etableret i 1983 og har i dag over 2.000 familiemedlemmer, der alle repræsenterer en familie, som har eller har haft et kræftramt barn. Hertil kommer et større antal støttemedlemmer. Størstedelen af arbejdet i organisationen med gennemførelse af aktiviteter og arrangementer sker på frivillig og ulønnet basis.