Heartbeats

Alle ansatte på Heartbeats tager stilling til organdonation i ny, stor kampagne

Foto: Rita Kuhlmann

Du har formentlig taget stilling til, hvor du vil drikke dine næste fredagsøl, hvor du gerne vil bo, hvor den næste ferie skal gå hen, og hvor dine børn skal gå i skole, men hvad hvis du slet ikke når dertil? Hvis det utænkelige sker, og du dør.

Hvad skal der ske med din krop, dine organer og dit væv? Det er ikke en tanke, mange af os har lyst til at tænke til ende, men hvis vi gør det - og tager stilling - gør det en forskel. En forskel for de mennesker omkring dig, der dermed ikke skal træffe en så stor beslutning, mens alt andet ramler om ørerne på dem.

På kulturmediet Heartbeats har samtlige cirka 40 ansatte taget stilling. Det sker i forbindelse med en ny, stor kampagne under navnet ‘Gi’ noget’, der bliver lanceret i dag, mandag 4. oktober.

Ingen af de ansatte ved, hvad deres kolleger har svaret, for det er ikke vigtigt. Det vigtigste er, at alle har brugt et øjeblik på at overveje, hvad der skal ske med dem, når de ikke selv er her længere.

Stifter og CEO Le Gammeltoft fortæller her, hvorfor kampagnen er vigtig for hende:

"På Heartbeats vil vi gi’ noget. Vi deler gerne ud af vores værdier, holdninger og indhold om kultur, musik, samfund og politik. Områder, som vores hjerte slår for. Organdonation handler ikke kun om at give sine organer, men om at tage stilling og give de pårørende det mindre at tænke på, hvis det værste skulle ske”.

Organdonor på to minutter

Det tager under to og et halvt minut at logge på www.organdonor.dk og vælge, om du ønsker at donere din krop til videnskaben, om du ønsker at donere enkelte organer, eller om du foretrækker, at din krop forbliver din. To og et halvt minut mens du venter på bussen, på at kaffen bliver klar eller på at børnene får tøj på om morgenen.

Heartbeats formidler spændende, inspirerende, debatskabende og tabubrydende historier på tværs af lyd, tekst og video.

I forbindelse med ‘Gi’ noget’-kampagnen kan du i den kommende tid læse om Mads Sebbelov, hvis 15-årige datter Josephine pludselig faldt om derhjemme og døde en måned senere, mens hun stod på ventelisten til et nyt hjerte.

Og så fortæller en af landets blot fem hjertekirurger, hvordan det er at opleve et hjerte begynde at slå igen i en ny krop.

Du kan også læse mere om, at der årligt dør flere mennesker, mens de venter på et organ. I 2018 var tallet 40. Det var det højeste siden 2011. Og vidste du fx, at en organdonor kan redde optil syv liv ved at donere hjertet, lungerne, leveren (som kan deles i to), bugspytkirtlen og nyrerne?

Vi ses på Heartbeats.

Foto: Rita Kuhlmann

Information om Heartbeats

Heartbeats
Prags Boulevard 49, B7 – 3. sal
2300 Copenhagen S

Følg pressemeddelelser fra Heartbeats

Flere pressemeddelelser fra Heartbeats

Sofie fra Umbrellasagen fortæller sin historie i ny podcast om digitale krænkelser2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hun var hovedperson i den såkaldte Operation Umbrella, hvor flere end 1100 unge blev retsforfulgt for at dele seksuelt krænkende videoer af hende, der blev optaget, da hun var 15 år gammel. Nu står Sofie frem i podcasten ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ og fortæller for første gang i detaljer, hvordan hun har oplevet at være offer for danmarkshistoriens værste sag om digitale krænkelser.