Alkoholfri øl fortsætter sin succes

Salget af alkoholfri øl steg med knap 10% i 2021. Det varsler gode muligheder for nye 3,5%-øl, mener Bryggeriforeningen. Men det kræver, at politikerne benytter sig af nye EU-rammer for øl-afgifter.

Flere og flere danskere skænker alkoholfri øl i glasset. Siden 2014 er salget næsten firedoblet, og i 2021 steg det med knap 10% til 7,2 millioner liter, viser foreløbige tal fra Bryggeriforeningens medlemmer.

”Alkoholfri øl rammer lige ned en trend, hvor folk er sundhedsbevidste, samtidig med at de ønsker at drikke noget, der smager godt. Derfor snupper flere danskere indimellem gerne en alkoholfri øl, som jo også harmonerer fint med at køre bil”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

De nye tal viser, at salget af alkoholfri øl især er steget i detailhandlen, mens folk oftere foretrækker procenter i øllet, når de går på bar, restaurant eller café.

Danskernes smag for alkoholfri øl, der i Danmark højst må indeholde 0,5% alkohol, har medført et boom i antallet af forskellige varianter fra de danske bryggerier. Mens forbrugerne for ti år siden kun kunne vælge mellem to alkoholfri øl, nærmer antallet sig nu 100.

Nye øl med lavt indhold af alkohol

Den stigende interesse for øl med ingen eller meget lidt alkohol tyder på, at der også er et marked for øl med lidt færre procenter end de gængse øl, mener Bryggeriforeningen.

Et nyt EU-direktiv giver mulighed for, at medlemslandene pr. 1. januar 2022 kan fritage øl for afgifter, hvis de holder sig på 3,5% alkohol eller derunder. Den tidligere grænse var 2,8%, og den indførte Danmark, dengang det blev muligt.

”Danmark var med til at hæve EU-loftet for afgiftsfrihed til 3,5%, og det giver os forhåbninger om, at de danske politikere vil implementere den nye grænse herhjemme. Det vil stille vores internationale bryggerier godt i konkurrencen. Det vil give de danske forbrugere et væld af nye interessante øl med lav alkoholstyrke at vælge imellem. Og det vil blive lettere for danskerne at holde sig under såvel Sundhedsstyrelsens anbefalede genstandsgrænser som under promillegrænsen for kørsel,” siger Niels Hald.

Salg af alkoholfri øl i Danmark fra medlemmer af Bryggeriforeningen:

• 2012: 2,3 mio. liter
  • 2013: 2,0 mio. liter