Salling Group

Alfred Pedersen & Søn og Salling Group samler de smukkeste og grimmeste grøntsager i nye brands

Del

Kvalitetsgrøntsager fra Alfred Pedersen & Søn kommer fremover til at fylde endnu mere i Salling Groups butikker. På samme tid lanceres et helt nyt brand, der rummer de helt perfekte grøntsager – og et andet, unikt brand med fokus på reduktion af madspild, med skæve og deforme tomater, agurker og peberfrugter.

Kunder i Bilka, føtex og Netto får nu mulighed for at vælge, om de danske grøntsager skal være perfekte i form, størrelse og udseende, eller om det ikke gør noget, at de måske er en anelse deforme eller har små skader. Sammen med det fynske væksthusgartneri Alfred Pedersen & Søn lancerer Salling Group ”Pedersens Udvalgte”, der er af allerhøjeste kvalitet, og ”Pedersens Fravalgte” med et fokus på at undgå madspild.

Selvom den udseendemæssige kontrast mellem de ”Udvalgte” og ”Fravalgte” er stor, er det ens for begge, at smagen er i top. På den måde er det et fåtal af grøntsager, som ikke ender i Salling Groups butikker.

- For os er høj kvalitet essentielt, når vi sammensætter vores udvalg af danske grøntsager, og netop høj kvalitet er dybt forankret hos Alfred Pedersen & Søn. Vi har igennem flere år haft fornøjelsen af at kunne tilbyde vores kunder danske tomater og agurker i topklasse fra Alfred Pedersen og Søn, og vi glæder os til at tilbyde kunderne vores nye serier, som favner både kvalitet og et skarpt fokus på madspild, siger Stephan Bruhn, der er indkøbsdirektør for Frugt & Grønt i Salling Group.

Alfred Pedersen & Søn, der er beliggende ved Bellinge udenfor Odense, producerer både økologiske og konventionelle grøntsager i væktshusgartneriet. Gartneriet leverer grøntsager til Salling Groups butikker hele året rundt, så kunderne kan få både tomater, agurker og peberfrugter, uanset om kalenderen siger juli eller februar.

- Vi har haft et tæt samarbejde med Salling Group gennem mange år, og det har vi nu udvidet. På den måde kan vi få unik indsigt i kundernes behov og efterspørgsel, så vi kan udvikle og producere lige netop de grøntsager, som forbrugerne ønsker. Og med grundig ressourceudnyttelse med brug af bl.a. opsamlet regnvand kan vi producere væksthusgrøntsager året rundt, siger Mads Pedersen, direktør hos Alfred Pedersen & Søn.

Produkterne under ”Pedersens Udvalgte” er navngivet efter Mads Pedersens familie. 

Unik serie med fokus på at undgå madspild

De fleste vil nok spærre øjnene en anelse op, næste gang de køber tomater, agurker og peberfrugter i føtex, Bilka eller Netto. For under navnet ”Pedersens Fravalgte” vil kunderne finde skæve og krogede agurker, der afviger markant fra den typiske grøntsag.

”Pedersens Fravalgte” sælges til nedsat pris, således mest muligt fra væksthusgartneriet bliver brugt rundt om i de danske køkkener. Ved at sænke prisen er håbet, at kunderne bliver motiveret til at bekæmpe madspild gennem deres indkøb uden, at de går på kompromis med den gode smag.

- Sammen med Salling Group deler vi ambitionen om at reducere madspild. På kort tid er det lykkedes os at nedbringe vores spild markant, og vi er på nuværende tidspunkt godt på vej mod at halvere vores madspild frem mod 2030. Og med ”Pedersens Fravalgte” tager vi nu endnu et skridt i den rigtige retning, så vi får udnyttet råvarerne til fulde, siger Mads Pedersen.

Også føtex og Bilka har halveret sit madspild og sigter nu mod en samlet reduktion på 75 % inden 2030 i forhold til 2014, mens også Netto er godt på vej.

En vigtig brik på vejen mod det nye mål er Alfred Pedersen & Søns samarbejde med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der deler samme tanker og ønsker om mindre madspild.

- Kampen mod madspild er et langt, sejt træk, der skal ses på tværs af hele fødevarebranchen. Heldigvis er fødevarebranchen blevet dygtige til at fokusere på at undgå madspild de seneste år. Og forbrugerne har faktisk også de helt rigtige intentioner: Vores tidligere undersøgelse for Epinion for Stop Spild Af Mad viste, at over halvdelen af danskerne (55 %) vil foretrække at købe et fødevareprodukt, som bidrager til mindre madspild. Derfor er intelligent produktudnyttelse, som Alfred Pedersen & Søn og Salling Group viser her, nødvendige og inspirerende for såvel forbrugerne som producenter, siger Selina Juul, der er stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad.

”Pedersens Udvalgte” og ”Pedersens Fravalgte” kan købes i føtex, Bilka og Netto fra uge 22.

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Om Alfred Pedersen & Søn

Alfred Pedersen & Søn er den største skandinaviske producent af både konventionelle og økologiske tomater samt peberfrugter og agurker. Grøntsagerne produceres i højteknologiske drivhuse på Fyn. Alfred Pedersen & Søn har hovedsæde i Bellinge ved Odense og beskæftiger i dag ca. 170 medarbejdere. Gartneriet blev grundlagt i 1948 af Katrine & Alfred Pedersen. I dag er Katrine & Alfreds søn Mads Pedersen både daglig leder og ejer af Gartneriet Alfred Pedersen & Søn.


Vi passer på miljøet, og derfor dyrker vi væksthusgrøntsagerne under størst mulig hensyntagen til omgivelserne. Vores humlebier bestøver blomsterne, vi anvender nyttedyr som naturlig skadedyrsbekæmpelse, vi opvarmer udelukkende ved brug af spildvarme, vi vander fortrinsvis med opsamlet regnvand, og vi benytter kun genanvendelig pap og plast. Plastposen er vigtig, da den bevarer fugten i grøntsagerne og forlænger friskheden. Læs mere om vores gartneri på pedersensudvalgte.dk

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Salling Group tager næste skridt: Udfaser hurtigt voksende kyllinger fra det faste sortiment i Netto, føtex og Bilka5.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Salling Group vil de faste, ferske sortimenter af kyllinger i føtex, Netto og Bilka fremover bestå udelukkende af langsommere voksende racer. Salling Group tager dermed et skridt mod en fuldstændig udfasning af de hurtigt voksende kyllinger, som er Salling Groups ambition. Dyreværnsorganisationen Anima roser det markante initiativ, der sætter nye standarder i dagligvarehandlen.

Salling Group leverer rekordresultat og accelerer strategiske indsatsområder i uforudsigeligt Corona-år21.4.2021 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omsætningsrekord og koncernens højeste underliggende resultat nogensinde sendte Salling Group styrket ud af 2020. Omsætningen voksede sidste år til 60,9 mia. kr., mens EBIT steg til 2,8 mia. kr. svarende til en EBIT-margin på 4,6%. Trods Corona-pandemien fastholdt Salling Group fokus på den strategiske udvikling med markante investeringer i fødevarer online, ekspansion i Polen samt fortsat udvikling og fornyelse af butikker, lagre og sortiment til gavn for vores kunder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum