Salling Group

Alfred Pedersen & Søn og Salling Group lancerer ny pastasauce i kampen mod madspild

Share
Det fynske væksthusgartneri skruer nu yderligere op for kampen mod madspild med en ny pastasauce bestående overskuds- og madspildstomater. Produktet kan købes i føtex og Bilka.

En grøntsagsproducents fornemste opgave er at producere præcis det, der dækker kundernes efterspørgsel. Det er dog lettere sagt end gjort, og derfor vil der altid være risiko for, at nogle tomater ikke ender i butikkerne. I stedet for de går til spilde, bliver de nu udnyttet i en ny tomatpastasauce, der er 100 procent baseret på overskuds- og madspildstomater. Pastasaucen består af rene råvarer og indeholder ingen E-numre.

Pastasaucen fås i Salling Groups butikker føtex og Bilka.

- Kvaliteten og smagen er i topklasse, selvom vi bruger definitionerne overskuds- og madspildstomater – de produceres nemlig på nøjagtig samme måde, som dem vi sælger i butikkerne. Dem, som måske er en anelse deforme eller har fået et lille tryk, frasorteres og bruges i stedet i vores nye pastasauce, siger Mads Pedersen, direktør og ejer af Alfred Pedersen & Søn og fortsætter:

- Erfaringer fra tidligere har vist os, at vi med simple greb kan udnytte alle de grøntsager, vi producerer i vores væksthusgartneri. Det arbejder vi fortsat intensivt med, for som fødevareproducent er vi forpligtet til at ressourceudnytte, hvor vi kan, siger Mads Pedersen.

Alfred Pedersen & Søn er på nuværende tidspunkt godt på vej mod en madspildsreduktion på 50 % inden 2030 sammenlignet med 2018. Også føtex og Bilka har halveret sit madspild og sigter nu mod samlet reduktion på 75 % inden 2030 i forhold til 2014.

Ideen til pastasaucen er opstået, efter Alfred Pedersen & Søn har gjort positive erfaringer med at udnytte tomater, der strander i væksthusgartneriet ved Bellinge. For tre år siden lancerede gartneriet nemlig en madspildsketchup ovenpå en varm sommersæson, som resulterede i en uventet overproduktion af tomater.

Og det er netop ressourceudnyttelsen af tomaterne, som har skabt begejstring hos detailkoncernen.

- Hvis ikke madvarer kan bruges i de danske køkkener, skal de udnyttes på anden vis. For meget mad går stadig til spilde, og derfor er innovative løsninger vigtige for at bekæmpe spild af mad. Tomatsaucen fra Alfred Pedersen & Søn er et godt eksempel på, hvordan gode råvarer udnyttes optimalt, og vi er i den grad glade for at have initiativrige leverandører, der – ligesom os – arbejder hårdt på at bekæmpe madspild, hvor det er muligt, siger Stephan Bruhn, der indkøbschef for frugt & grønt i Salling Group.

Alfred Pedersen & Søn er med i bevægelsen Danmark Mod Madspild og støtter organisationen Stop Spild af Mad med 25 øre pr. solgt glas. Stifter og bestyrelsesformand i organisationen, Selina Juul, er begejstret for det nye produkt.

- Det er godt og positivt at Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn tænker i flere nye baner for at udnytte overskudsproduktion - så madspild bliver til måltider, siger Selina Juul og fortsætter:

- Miljøstyrelsens nyeste tal viser, at der hvert eneste år i Danmark går 814.000 ton mad til spilde fra jord til bord. Fødevareindustrien tegner sig for den største del, 385.000 ton madspild årligt – og i den kategori genererer mejerierne den største andel, nemlig 218.000 ton, og kategorien ”anden fødevareindustri” 156.000 ton årligt. I disse kedelige tal ligger f.eks. frasortering af fødevarer på grund af størrelse, form og facon, viser tal fra Miljøstyrelsen. Derfor er det netop godt at fødevareindustrien og detailhandlen igangsætter ny innovation indenfor netop udnyttelse af frasortering af fødevarer på grund af størrelse, form og facon.

Contacts

Images

About Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Subscribe to releases from Salling Group

Subscribe to all the latest releases from Salling Group by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.

Visit our pressroom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye