ALECTIA er bygherrerådgiver på en af hovedstadens mest markante hotel- og konferenceejendomme

Når ATP Ejendomme som ejer af Falkoner Centret investerer i en omfattende renovering og udvidelse af hotelfaciliteterne, bliver det med ALECTIA som bygherrerådgiver. Der bliver tale om en orkestrering af et komplekst projekt, hvor der dels skal tages højde for, at dele af bygningen skal være i drift under hele forløbet, dels skal være fokus på byggelogistikken, da ejendommen er placeret i en meget befærdet gade, som ikke må spærres under byggeriet.

ALECTIA er bygherrerådgiver på Falkoner Centret (Foto: ATP Ejendomme)

Turisterne strømmer til hovedstaden, og med dem stiger efterspørgslen på overnatningsmuligheder. Det gælder også på Frederiksberg, der samtidig kan se frem til, at den nuværende Frederiksberg Metrostation som en del af den nye Cityring om få år bliver et af de vigtigste trafikknudepunkter i hovedstaden. Et sted hvor tusinder mennesker hver eneste dag kommer til at lægge deres vej forbi.

Set i lyset af den positive udvikling, der tegner sig, er det oplagt at nytænke Falkoner Centret, som senest gennemgik en omfattende renovering og ombygning i 1988. I dag rummer bygningen Radisson Blu Falconer Hotel med 166 værelser. Hertil kommer konferencefaciliteter med plads til 3.000 mennesker, kontorfaciliteter samt detailhandel i grundplan. Når projektet står færdigt i 2018, er det planen, at det med en tilbygning på ca. 3.500 etagemeter rumme ca. 300 værelser skal være en langt mere integreret del af bybilledet. Det prestigefulde projekt kræver som udgangspunkt en tilpasning af plangrundlaget, og ATP Ejendomme og Frederiksberg Kommune derfor i tæt dialog om projektet.

Et projekt i millionklassen

Som bygherrerådgiver på projektet, der forventes at beløbe sig til et trecifret million beløb,bliver det ALECTIAs opgave at skabe overblik og kontinuitet i renoveringen af de 21.000 etagemeter og tilbygningen af 3.500 etagemeter samt sikre, at det færdige byggeri lever op til ATP Ejendommes forventninger om en moderne og fremtidssikret ejendom.

”Vi står over for en kompleks opgave rent ingeniørfagligt. Samtidig skal vi håndtere en udfordrende byggepladslogistik i og med, at byggepladsen kommer til at ligge i et stærkt befærdet område. Endelig er det en opgave, der fordrer, at vi tager hensyn til mange interessenter, for at få brikkerne til at falde på plads,” fortæller forretningschef og projektleder på opgaven, Peter Nielsen, og fortsætter: ”Vi er stolte over at have vundet rådgivningsopgaven på et af Frederiksbergs vartegn, og jeg er sikker på, at vi sammen med ATP Ejendomme får skabt et attraktivt hotel- og konferencecenter, der også vil komme de tusindvis af mennesker, der færdes i områder, til gode.”

Stærke kompetencer er i spil

Renoveringen kommer ud over en gennemgribende istandsættelse af hotelværelserne blandt andet til at inkludere en sammenlægning af køkkenfaciliteterne fra to til én etage samt tilpasning af varmeanlæg med mulighed for fjernstyring og opdatering af Falkoner Salene. Hertil kommer tilbygningen ud mod Falkoner på 3.500 etagemeter, der også kommer til at ændre på det eksisterende artium/lobbyområde.

”ALECTIA har mange års erfaring med bygherrerådgivning på store projekter for bl.a. pensionskasser, offentlige og private bygherrer samt flere boligorganisationer. Lige nu glæder vi os til at komme rigtigt i gang med Falkoner Centret, hvor vi blandt andet bringer kompetencer som brandrådgivning, energirådgivning og rådgivning om elinstallationer i spil,” slutter Peter Nielsen.

Udbudsmaterialet på projektet skal ligge klar til sommer, så ombygningen kan påbegyndes i starten af 2017. Det endelige arbejde med at ombygge og restaurere Falkoner Centret vil være færdigt i efteråret 2018, hvor Scandic vil starte driften af det nyrenoverede hotel- og kongrescenter.

Vil du vide mere om projektet, er du velkommen til at kontakte:

Forretningschef, Peter Nielsen
ptni@alectia.com
Tlf.: 61 638 682

ALECTIA er bygherrerådgiver på Falkoner Centret (Foto: ATP Ejendomme)

ALECTIA er en af Danmarks førende rådgivningsvirksomheder med specialkompetencer inden for byggeri, procesteknologi, arbejdsmiljø, vand, energi og miljø. ALECTIAs 700 medarbejdere er fordelt på hovedsædet i Virum nord for København og på kontorer i Aarhus, Odense, Kolding, England og Australien. ALECTIA blev stiftet i 1912 og er ejet af ALECTIA-Fonden.