Alarmerende finanslovsforslag for gymnasieuddannelserne

Regerings forslag til finanslov for 2019 er noget nær en katastrofe for gymnasieuddannelserne, fastslår GL’s formand Annette Nordstrøm Hansen.

"Hun kalder det uforståeligt, at regeringen sidder alle advarsler overhørig og lægger op til at fortsætte de årlige besparelser på to procent frem mod 2022.

"Alarmerende og uforståeligt. Så alvorligt er det, at regeringen vil fortsætte sine besparelser på gymnasieuddannelserne. Flere gymnasiers eksistensgrundlag er ved at smuldre, og på alle landets gymnasier er der sparet lærere væk. De, der er tilbage, løber stærkere og stærkere og har mindre og mindre tid til at tage sig af den enkelte elev. Det går ud over kvaliteten i undervisningen og rammer eleverne. Stik imod alle intentioner om styrket og tættere samspil mellem elever og lærere i den nye gymnasiereform”,siger Annette Nordstrøm Hansen.

"Hun sætter sin lid til, at Dansk Folkeparti, der ser ud til at skulle bære regeringens udspil hjem, vil afvise fortsatte uddannelsesbesparelser i finansloven, sådan som partiet har lagt op til i kritiske toner over for besparelserne forud for regeringens præsentation af finanslovsforslaget.

"Jeg håber, det lykkes DF at rulle besparelserne tilbage på alle uddannelsesområder. Det er helt afgørende for, at vi fortsat kan levere kvalitet i gymnasieuddannelserne i alle dele af landet til gavn for de unge og til gavn for vores velfærdssamfund," understreger Annette Nordstrøm Hansen.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden