PwC

Alanas Kraujalis fra FLSmidth kåres som Årets Rising Star 2023

Årets unge talenter med potentiale til at blive næste generation af CFO’er er kåret, og blandt årets to vindere er Alanas Kraujalis, SVP, Head of Finance for Mining hos FLSmidth. Prisen blev overrakt torsdag den 1. juni ved eventet CFO’ens Agenda 2023 hos PwC i Hellerup.

Alanas Kraujalis er 31 år og uddannet M.Sc. i Economics and Business Administration - Accounting and Strategy Control fra CBS i 2015. Allerede i løbet af sin studietid startede han i FLSmidth, hvor han i dag har rollen som SVP, Head of Finance for Mining.

“Alanas Kraujalis har i dag ledelsesansvaret for 300 medarbejdere og har allerede meget tidligt i sin karriere bevist, at han besidder stærke, finansielle kompetencer. Det har ført til en imponerende karriere i en ung alder. Alanas Kraujalis har desuden været en nøglefigur ifm. de strukturelle ændringer, der kom som følge af ansættelsen af Mikko Keto som CEO for FLSmidth i januar 2022,” lyder det i juryens begrundelse.

Derudover har Alanas Kraujalis allerede bevist, at han kan bestride en CFO-rolle, da han har haft rollen som CFO i FLSmidth i Asien. Alanas Kraujalis har bl.a. hjulpet FLSmidth med at bevæge sig fra en regional P&L (profit and loss statement) til en global P&L samt opkøbet og fusionen af TK Industrial Solution. Dette er dog blot et udsnit af Alanas Kraujalis væsentligste resultater fra sin tid i FLSmidth.

“Trods sin unge alder har Allerede tidligt i sin karriere har Alanas Kraujalis allerede bevist, at han er en stærk leder, og han har af flere omgange været fungerende leder for hundredvis af medarbejdere. Udover dette er han allerede meget velfunderet i sine finansielle kompetencer. Det er bl.a. ud fra disse parametre, at Alanas Kraujalis er blevet udvalgt som en af årets Rising Stars,” lyder det videre i begrundelsen fra juryen.

Om prisen
Dette års priser blev uddelt af PwC i samarbejde med Zeuthen Storm den 1. juni kl. 14:30-18:00 ved eventet CFO’ens Agenda 2023 hos PwC i Hellerup.

Til CFO’ens Agenda 2023 sætter PwC fokus på, hvordan ESG transformerer finansfunktionen og CFO-rollen på både et strategisk og operationelt niveau. Du vil bl.a. kunne høre indlæg fra Frances Iris Lu, Vice President, Head of Sustainability & ESG, Danfoss, og Anders Götzsche, CFO, VELUX.

Øvrige priser
Ud over Alanas Kraujalis Kraujalis, SVP, Head of Finance for Mining hos FLSmidth kåres også Julie Søgaard Greisen fra Novozymes som Årets Rising Stars 2023. Prisen som Årets CFO 2023 gik til Lars Green, CFO for Novozymes. Ved samme lejlighed uddeltes prisen for Årets Bedste Årsrapporter 2023: Royal Unibrew kåres med C25 Regnskabsprisen, Arla Foods kåres med Regnskabsprisen+ og Novo Nordisk kåres med Særprisen.

Den uafhængige jury for Årets Rising Stars:

• Hans Carstensen, CFO, Egmont
  • Mette Ingeman Pedersen, vinder af Rising Stars 2020 og CFO, Power-to-X, Topsoe
  • Søren Westh Lonning, CFO, Danish Endurance
  • Anders Lonning Skovgaard, Executive Vice President og CFO, Coloplast
  • Kirstine Ingstrup Andersen, Regional HR Business Partner, A.P. Møller-Mærsk
    - faciliteret af Mikael Frederiksen, Zeuthen Storm, og Lars Baungaard, PwC.

Generelt vurderes kandidaterne på baggrund af følgende kriterier:

• Har solide kompetencer indenfor økonomi
  • Har skabt værdi for virksomheden
  • Har potentiale til at udvikle sig yderligere
  • Har gode kommunikationsevner
  • Har udvist stærke ledelsesresultater.

Om PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi ca. 300.000 PwC'ere i 156 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Succes skaber vi sammen …

Følg pressemeddelelser fra PwC

Flere pressemeddelelser fra PwC

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.