MiniZoo

Akvarier skal være unikke og større end nogensinde før

Der er fremgang i salget af akvarier til virksomheder og institutioner, og de skal være større og mere ekstravagante end tidligere. Akvarierne kan have en beroligende effekt på mennesker, viser studier.
Akvarier med farvestrålende fisk er på vej tilbage hos de danske virksomheder og institutioner. Foto: PR.

Fisk i alle regnbuens farver, der svømmer roligt rundt mellem sten og planter i et akvarium, er et flot syn, der kan tryllebinde de fleste. Men de kan også mere end det. Flere studier viser, at akvarier har en beroligende effekt, de kan reducere stress, og de kan sænke blodtrykket og pulsen hos iagttagerne af akvariet og dets fisk.

Måske derfor er det mere populært end nogensinde for virksomheder og institutioner at købe et akvarium. Akvarierne kan være til gavn for en virksomheds ansatte, men det kan også virke beroligende på patienter i tandlægeklinikker, hvis der står et akvarium i venteværelset.

Virksomhederne har råd til akvarier igen

Hos dyrehandlen MiniZoo, der blandt andet tilbyder akvarier på abonnementsbasis til virksomheder, oplever stifter og ejer Morten Pelby tydeligt en stigende efterspørgsel på akvarier i alle størrelser:

– Alle sagde deres akvarier op under finanskrisen for ti år siden, men i dag har virksomhederne fået råd til akvarier igen, og efterspørgslen har aldrig været større, end den er nu. Vores kunder er folk, der selv har en interesse i fisk og akvarier, eller som gerne vil gøre lidt ekstra ud af deres venteværelse, kontor eller foyer, fortæller han.

Større og vildere

MiniZoo leverer standardakvarier og specialbyggede ferskvands- og saltvandsakvarier til virksomheder og institutioner. Og udviklingen peger kun i én retning:

– Flere og flere kunder vil gerne have unikke og specialdesignede akvarier, og det er noget af det mest spændende – at du kan tilpasse dem til enhver smag og virksomhed, siger Morten Pelby.

Akvarieeksperterne i MiniZoo har efterhånden leveret lidt af hvert til deres kunder. Morten Pelby giver her tre eksempler på speciallavede akvarier, de har leveret til deres kunder:

Den traditionelle: Ferskvandsbassin på 275 liter med standard stenopsætning.

– Et klassisk akvarie, som man ser rigtig mange steder rundt omkring i landet. De er velegnede til en lang række spændende fisk. Jeg anbefaler en opsætning med levende sten og farvestrålende malawicichlider fra Malawisøen i Afrika, da de er utroligt smukke. En sikker løsning.

Den sjove: Saltvandsbassin på 275 – 1000 liter med specialdesignet inventar og bagvæg.

– Tilpasset kundens ønsker i forhold til størrelse, udsmykning og inventar, så der er rigtigt gode muligheder for at være kreativ og få et sjovt akvarie. Klovnfisk, som dem fra Find Nemo, sørøverskibe, skattekister og Svampebob Firkant-tema har for eksempel været et sikkert hit i flere børnehaver.

Den helt vilde: Saltvandsbassin på 6-9000 liter specialbygget til lokalet.

– Vil man have den helt unikke løsning, bygger vi akvariet til at passe specifikt ind i kundens lokale. De store akvarier giver også mulighed for, at man kan have Blacktip Revhajer eller Bambushajer gående mellem læderkoraller og levende sten med microfauna. Så er man sikker på, at kunderne får sig lidt af en overraskelse, når de træder ind ad døren.

Billeder

Download
Klovnfisk er meget populære fisk til akvarier. Den smukke orange og hvide fisk er blandt andet kendt fra animationsfilmen ”Find Nemo”. Foto: PR.
Download
Du kan i dag få specialdesignede akvarier, der er store nok til at huse hajer. Foto: PR.
Download
Undersøgelser har vist, at akvarier med fisk har en beroligende og afstressende effekt for beskueren. Foto: PR.

Information om MiniZoo

MiniZoo
Tårnby Torv 7
2770 Kastrup