Klimabevægelsen i Danmark

Aktivister vil gøre Folkemødet grønt med sejlskib fra Nationalmuseet

Den Grønne Studenterbevægelse vil styrke unge stemmer i klimadebatten med en flydende grøn ungdomsscene på Folkemødet 2022
Et af Den Grønne Studenterbevægelses bannere har allerede hængt mellem masterne
Et af Den Grønne Studenterbevægelses bannere har allerede hængt mellem masterne på Nationalmuseets Skonnert Bonavista. Kreditering: Tine Dam Rasmussen. Til fri afbenyttelse.

Med støtte fra Tuborgfondet sejler unge klimaaktivister CO2-neutralt til og fra Folkemødet på Bornholm på Nationalmuseets skonnert Bonavista. Skibet udgør samtidig en grøn ungdomsscene, som Den Grønne Studenterbevægelse vil benytte under Folkemødet 2022, for at sætte fokus på at styrke og markere unges stemmer i klimadebatten.

De unge klimaaktivister er trætte af blot at være et “friskt pust” i debatterne på Folkemødet. De vil være dagsordensættende og blive taget alvorligt. Derfor tager de nu sagen i egen hånd ved at lave en grøn ungdomsscene på Folkemødet.

“Det er os unge, der er fremtiden. Det er os, der kommer til at arve det samfund, vi bygger i dag - på godt og ondt. Derfor vil vi også have lov til at være dagsordensættende i den demokratiske samtale. Og det er det, vi kommer til at gøre med Den Grønne Ungdomsscene: Vi kommer til at give unge en aktiv og dagsordensættende stemme i klimadebatten på Folkemødet 2022 og lave en scene der på indhold og form ikke ligner noget andet,” - siger Eskil N. Fundal, klimaaktivist i Den Grønne Studenterbevægelse.

Den Grønne Ungdomsscene realiseres med støtte fra Tuborgfondet, der er glade for at kunne hjælpe flere unge stemmer frem i klimadebatten:

”Rigtig mange unge i dag engagerer sig i klimakrisen, og i Tuborgfondet bakker vi op om både sagen og de unges engagement. Jeg glæder mig til at opleve scenen på Bornholm,” - siger sekretariatschef Peter Giacomello.

Selvom scenen er en ungdomsscene, er det vigtigt for både Den Grønne Studenterbevægelse og Tuborgfondet, at scenen ikke bliver en lukket klub for unge.

“At det er en ungdomsscene betyder, at det er unge, der planlægger, afvikler og sætter rammerne for arrangementerne, og at unge får mulighed for at komme til orde. Vi vil skabe et rum, hvor unge kan føle sig hørt og deltage aktivt i den demokratiske samtale. Men det betyder ikke, at vi vil skabe en osteklokke. Vi vil have dialog med beslutningstagere og andre “voksne”, men dialog hvor vi unge bliver taget alvorligt, og hvor vi sætter dagsordenen,” siger Eskil N. Fundal.

Den grønne ungdomsscene kommer til at være placeret på Nationalmuseets skonnert Bonavista, der skal ligge i Allinge Havn under Folkemødet 2022 d. 16.-19. juni. Samtidig kommer de unge aktivister også til at sejle med skibet CO2-neutralt til Bornholm og overnatte på skibet under Folkemødet. Det skal være med til at sende et stærkt budskab om, at der er behov for et markant bæredygtigt kursskifte på alle områder, når det gælder om at adressere klimakrisen i tide.

Kontaktinformation:

Den Grønne Studenterbevægelse
Eskil Nordahl Fundal
Mail: eskilnf@gmail.com

Tuborgfondet
Anni Riedel-Lyngskær
Tlf.: 20738076
Mail: al@tuborgfondet.dk

Et af Den Grønne Studenterbevægelses bannere har allerede hængt mellem masterne

Information om Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark
Grundtvigs Sidevej 2, kld.
1865 Frederiksberg C

+45 9393 0879https://www.klimabevaegelsen.dk/

Klimabevægelsen arbejder målrettet med at mobilisere befolkningen, og vise den folkelige opbakning til ambitiøs og vidtrækkende klimapolitik.

Vi handler på klimaforskernes utvetydige og alvorlige konklusioner. Vores grundlag er videnskab.

Vi sørger sammen for, at politikerne bidrager til at skabe en sikker fremtid. Vores styrke er fællesskab.

Vi tager et globalt ansvar, fordi vi ved, at klimakrisen først rammer befolkningsgrupper uden skyld, udenfor Danmarks grænser. Vores overbevisning er retfærdighed.

Følg pressemeddelelser fra Klimabevægelsen i Danmark

Flere pressemeddelelser fra Klimabevægelsen i Danmark