Akademikerne: Venstres dagpengeforslag er en spareøvelse

Det vækker skarp kritik fra den akademiske fagbevægelse, at Venstre nu foreslår at skære på dimittend-dagpengene endnu engang. Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne frygter, at Venstres forslag vil slå bunden ud af det samlede dagpengesystem.

Lars Qvistgaard udtaler:

“Dagpengesystemet er i forvejen hårdt presset af års nedskæringer. Hvis Venstres forslag bliver til virkelighed, og dagpengesatsen for nyuddannede igen bliver skåret, så frygter jeg simpelthen, at de unge vælger dagpengesystemet fra, og at opbakningen til dagpengesystemet forsvinder”.

Lars Qvistgaard fortsætter:

“Vi løser ikke samfundsudfordringen med dimittendledighed, ved at gøre det sværere for de nyuddannede at betale husleje. Der skal en markant stærkere indsats til, som kræver, at alle tager ansvar. Det er ganske få år siden, at der sidst blev skåret i de nyuddannedes dagpenge. At Venstre er klar til at skære igen, ligner mest af alt et forsøg på at hive flere penge ud af dagpengesystemet”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 21472686.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”