Akademikerne: Tak til ekspertgruppe for gode modelforslag

Regeringens ekspertgruppe om ændring af karakterskalaen har netop offentliggjort sin rapport med forslag til løsningsmodeller for en ændret karakterskala, der skal erstatte den nuværende 7-trins skala. Akademikerne er enig i mange af de vurderinger og overvejelser ekspertgruppen lægger til grund for sine modelforslag.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

”De to primære modelforslag som ekspertgruppen lancerer flugter i lange stræk med de overvejelser om ny karakterskala, Akademikerne har bragt ind til ekspertgruppens arbejde. Jeg er glad for, at ekspertgruppen er enig i, at tiden er til at få en karakterskala, der i langt højere grad kan bruges som pædagogisk værktøj med en ekstra midterkarakter, ensartet trin mellem karaktererne og selvfølgelig ingen minuskarakterer.”

Lars Qvistgaard finder, at ekspertgruppens arbejde danner et godt udgangspunkt for en åben debat om en ny karakterskala og ikke mindst anvendelsen af en ny karakterskala og behovet for mere feedback:

”Det er evident, at den nuværende karakterskala har sin andel i en usund præstationskultur og nulfejlkultur blandt elever og studerende med mistrivsel til følge. Vi har nu med ekspertgruppens arbejde en unik lejlighed til at stoppe op og diskutere, om der ikke generelt gives for mange karakterer på uddannelserne og for lidt feedback.”

Lars Qvistgaard håber, at uddannelsesministeren og undervisningsministeren i et kommende regeringsudspil vil rykke på trivselsdagsordenen og åbne op for mere feedback og færre karakterer til elever og studerende.

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

AC-formand om regeringens nye partnerskab: ”Hvis vi fejler, risikerer vi en corona-generation af langtidsledige”19.10.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Akut risiko for en corona-generation af langtidsledige skal øverst på dagsordenen, når ”Partnerskab for dimittender i arbejde” mødes første gang mandag d. 19/10. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne (AC) Lars Qvistgaard. 55.000 nyuddannede går i løbet af 2020 fra en videregående uddannelse ud på et corona-ramt arbejdsmarked. Det svarer til ca. 150 nyuddannede hver dag.

De fire store studiebyer og Akademikerne sætter dimittendledighed på dagsordenen2.10.2020 13:58:26 CESTPressemeddelelse

Der er brug for handling, hvis vi skal undgå en corona-generation af unge ledige. Derfor inviterer de fire store studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, sammen med hovedorganisationen Akademikerne til en konference om dimittendledighed. Konferencen skal bidrage til at udvikle fælles løsninger, og sende et klart signal til Christiansborg om at der er behov for politisk handling.

Kæmpe sejr for et bedre psykisk arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser30.9.2020 11:40:49 CESTPressemeddelelse

I dag har alle arbejdspladser på det danske arbejdsmarked fået sin første bekendtgørelse specifikt om psykisk arbejdsmiljø. Den ny bekendtgørelse er både en nyskabelse og vigtig landvinding i at sikre, at der i fremtiden kommer færre udfordringer med stress i Danmark, lyder kommentaren fra formanden fra Akademikerne, der repræsenterer 431.000 privat og offentligt ansatte.

Akademikerne: Ny ombudsperson skal styrke kampen mod sexisme28.9.2020 14:54:43 CESTPressemeddelelse

Et nyt ligestillingsombud skal være med til at styrke kampen mod sexisme, diskrimination og kønsulighed. Det bliver budskabet fra hovedorganisationen Akademikerne (AC), når formand Lars Qvistgaard, mandag eftermiddag mødes med ligestillingsminister Mogens Jensen, og øvrige arbejdsmarkedsrepræsentanter for at drøfte, hvordan vi kan komme sexisme til livs. Midlerne til at oprette ombudet skal findes allerede på finansloven for 2021.