Akademikerne samler toppen af dansk ledelse til ledelsestopmøde

For første gang inviterer Akademikerne et stort antal ledere til ledelsestopmøde. Det sker den 31. oktober 2019 på Kosmopol, Fiolstræde 44, København K. Temaet for dagen er ”Ledelse på tværs af fag”.

På topmødet får ledere på tværs af den private og offentlige sektor mulighed for at høre oplæg og paneldebatter fra en række førende ledere og ledelseseksperter. Dagen byder bl.a. på ledelsesforsker Claus Elmholdt, der sætter fokus på ”den modige leder”, og teaterdirektør Kasper Holten, der kommer med sit bud på, hvordan ledelse på tværs af fag kan udøves i praksis.

”Ledelsesopgaverne er blevet mere komplekse og kalder på, at de løses på tværs af afdelinger og sagsområder med aktiv inddragelse af både kunder, brugere og/eller borgere. I hovedorganisationen Akademikerne samler vi derfor vores ledere til ledelsestopmøde, hvor de får inspiration og nye input om ledelse på tværs af fag, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Men topmødet er også søsat, fordi vi ønsker at gå i dialog med vores ledere om vilkår for god ledelse og debattere nye perspektiver på ledelsesopgaverne. Det er der behov for i en tid, hvor der ikke alene stilles krav til ledere om at have styr på den økonomiske bundlinje, men også den miljømæssige, den etiske og den sociale bundlinje, siger Lars Qvistgaard.

På topmødet er der derfor også afsat god tid til, at lederne selv kan komme på banen og drøfte de muligheder og udfordringer, de oplever på tværs af fag og sektorer.

Privat og offentlig ledelse til debat

Til topmødet har Akademikerne også inviteret en offentlig og en privat topleder til en paneldebat, hvor der stilles skarpt på, hvilke ligheder og forskelle der er i de to sektorer. I debatten deltager Agnete Gersing, departementschef i Uddannelses- og Forskningsministeriet og Jens Aalsøe, koncerndirektør i TDC. De to topledere bidrager til, at vi får undersøgt, om de to verdener, den private og den offentlige sektor, i virkeligheden er så forskellige, som de har ry for at være.

Flere ledere med akademisk baggrund

Siden 2008 er antallet af akademikerledere vokset med knapt 10.000, viser tal fra Danmarks Statistik. Det vidner om en stigende efterspørgsel på ledere, der mestrer opgaven med at skabe balance i de mange konkurrerende bundlinjer.

Læs mere om ledelsestopmødet her:

Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige17.6.2020 12:34:35 CESTPressemeddelelse

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.