Akademikerne samler toppen af dansk ledelse til ledelsestopmøde

For første gang inviterer Akademikerne et stort antal ledere til ledelsestopmøde. Det sker den 31. oktober 2019 på Kosmopol, Fiolstræde 44, København K. Temaet for dagen er ”Ledelse på tværs af fag”.

På topmødet får ledere på tværs af den private og offentlige sektor mulighed for at høre oplæg og paneldebatter fra en række førende ledere og ledelseseksperter. Dagen byder bl.a. på ledelsesforsker Claus Elmholdt, der sætter fokus på ”den modige leder”, og teaterdirektør Kasper Holten, der kommer med sit bud på, hvordan ledelse på tværs af fag kan udøves i praksis.

”Ledelsesopgaverne er blevet mere komplekse og kalder på, at de løses på tværs af afdelinger og sagsområder med aktiv inddragelse af både kunder, brugere og/eller borgere. I hovedorganisationen Akademikerne samler vi derfor vores ledere til ledelsestopmøde, hvor de får inspiration og nye input om ledelse på tværs af fag, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Men topmødet er også søsat, fordi vi ønsker at gå i dialog med vores ledere om vilkår for god ledelse og debattere nye perspektiver på ledelsesopgaverne. Det er der behov for i en tid, hvor der ikke alene stilles krav til ledere om at have styr på den økonomiske bundlinje, men også den miljømæssige, den etiske og den sociale bundlinje, siger Lars Qvistgaard.

På topmødet er der derfor også afsat god tid til, at lederne selv kan komme på banen og drøfte de muligheder og udfordringer, de oplever på tværs af fag og sektorer.

Privat og offentlig ledelse til debat

Til topmødet har Akademikerne også inviteret en offentlig og en privat topleder til en paneldebat, hvor der stilles skarpt på, hvilke ligheder og forskelle der er i de to sektorer. I debatten deltager Agnete Gersing, departementschef i Uddannelses- og Forskningsministeriet og Jens Aalsøe, koncerndirektør i TDC. De to topledere bidrager til, at vi får undersøgt, om de to verdener, den private og den offentlige sektor, i virkeligheden er så forskellige, som de har ry for at være.

Flere ledere med akademisk baggrund

Siden 2008 er antallet af akademikerledere vokset med knapt 10.000, viser tal fra Danmarks Statistik. Det vidner om en stigende efterspørgsel på ledere, der mestrer opgaven med at skabe balance i de mange konkurrerende bundlinjer.

Læs mere om ledelsestopmødet her:

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 25 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2018 ca. 369.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”8.10.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi2.10.2019 11:07:30 CESTPressemeddelelse

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.

Akademikerne om nye KOT-tal: De nye studerende fortjener handling bag løfterne om en ny uddannelsespolitik25.7.2019 18:43:02 CESTPressemeddelelse

65.714 unge er i år blevet optaget på en videregående uddannelse. Det svarer til en 1 procent flere end sidste år. Det vækker glæde hos Akademikerne (AC), der opfordrer uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til at sætte handling bag ordene, så de nye studerende får lov til at opleve den nye kurs for de videregående uddannelser, de blev lovet under valgkampen.