Akademikerne om Reformkommissionens anbefalinger: Det sidste, vi har brug for, er mindre uddannelse

Akademikerne hilser Reformkommissionens anbefalinger velkomne som et indspark i en vigtig debat om fremtidens uddannelser. Det gælder ikke mindst vigtigheden af styrket livslang læring for akademikere. Formanden for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, frygter dog negative konsekvenser for social mobilitet og studerendes trivsel.

Lisbeth Lintz udtaler:

“Jeg er ærgerlig over, at Reformkommissionen har valgt at fokusere på at begrænse unges adgang til uddannelse. Hvis Reformkommissionens anbefalinger bliver til virkelighed, bliver konsekvensen mindre uddannelse og mere usikkerhed og pres på vores unge. Det er det sidste, vi har brug for.”

Nej til mindre uddannelse

Akademikerne deler Reformkommissionens ambition om at ville styrke kvaliteten i uddannelserne og skabe endnu tættere kobling til erhvervslivet. Forslaget om at afskaffe retskravet og afskære studerende fra at kunne tage en 2-årig kandidatuddannelse trækker dog i den stik modsatte retning.

Formand, Lisbeth Lintz, uddyber:

“Erhvervsrettet uddannelse går hånd i hånd med viden, og derfor er løsningen ikke at stille fremtidige generationer af unge ringere på arbejdsmarkedet ved at uddanne dem mindre. Tværtimod skal de have de bedste kort på hånden, så i stedet for at afskaffe retskravet, bør vi forlænge og udvide det.”

SU’en på kandidaten skal bevares

Akademikerne er meget kritiske over for Reformkommissionens forslag om en lånebaseret SU på kandidatuddannelsen. Lisbeth Lintz uddyber:

“Jeg tror, vi var mange, der med stor tilfredshed noterede os, at uddannelsesminister Jesper Petersen har slået fast, at det ikke er regeringens politik. Det vil få voldsomme konsekvenser for den sociale mobilitet i samfundet og de studerendes levevilkår at ændre på det.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lisbeth Lintz på 2488 8442 eller på ll@ac.dk.

Akademikerne varetager interesser for 465.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Intentionerne om uddannelse i hele landet skal nu følges tæt22.3.2022 09:24:07 CET | Pressemeddelelse

Partierne bag aftalen om udflytning af uddannelsespladser er netop blevet enige om aftalens endelige indhold. Hovedorganisationen Akademikerne (AC) er glad for, at partierne har lyttet til universitetssektoren og bl.a. nedlægger færre uddannelsespladser end først meldt ud. Alligevel frygter Akademikerne, at aftalen kommer til at betyde tomme uddannelsespladser i de mindre byer, mens de store byer kommer til at opleve rift om studiepladser, ringere forskningsmiljøer og mangel på arbejdskraft.

Akademikerne: Partnerskab sikrer ukrainske flygtninge tryg overgang til arbejdsmarkedet og uddannelse15.3.2022 12:02:10 CET | Pressemeddelelse

Det nye partnerskab for hurtig adgang til arbejdsmarkedet bliver et godt redskab i indsatsen for at tage ordentligt imod de mange ukrainske flygtninge, der kommer til Danmark. Det er helt centralt at sikre gode muligheder for, at de kan komme i job og uddannelse med det samme. Med partnerskabet vil vi også kunne justere og tilpasse indsatsen i takt med, at vi bliver klogere på udfordringerne og behovene, lyder det fra Akademikernes formand, Lisbeth Lintz, der repræsenterer over 450.000 medlemmer på det private og offentlige arbejdsmarked.

Akademikerne: Ny trepartsaftale styrker arbejdet for at komme seksuel chikane til livs4.3.2022 13:37:38 CET | Pressemeddelelse

Den nye trepartsaftale om seksuel chikane er et godt afsæt til at skabe reelle forbedringer på arbejdspladserne. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter Akademikerne og de øvrige parter på arbejdsmarkedet i dag blev enige om en række initiativer, der skal modvirke seksuel chikane. Det er særligt aftalens fokus på unge og løstansatte samt prioritering af ny viden på området, der vækker glæde hos Akademikerne.

Ny formand i hovedorganisationen Akademikerne starter med medlemsfremgang – og repræsenterer nu 464.800 offentligt og privat ansatte3.3.2022 13:53:01 CET | Pressemeddelelse

Som i de foregående år fortsætter der med at komme nye medlemmer til de faglige organisationer, der organiserer privat og offentligt ansatte med videregående uddannelse. Med en tilgang på 17.500 medlemmer betyder det, at hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer knap hver syvende dansker på arbejdsmarkedet, heraf hovedsageligt i det private, hvor 51,5 pct. af medlemmerne er beskæftiget.