Akademikerne om nye KOT-tal: De nye studerende fortjener handling bag løfterne om en ny uddannelsespolitik

65.714 unge er i år blevet optaget på en videregående uddannelse. Det svarer til en 1 procent flere end sidste år. Det vækker glæde hos Akademikerne (AC), der opfordrer uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til at sætte handling bag ordene, så de nye studerende får lov til at opleve den nye kurs for de videregående uddannelser, de blev lovet under valgkampen.

Akademikernes formand, Lars Qvistgaard udtaler:

“Jeg er utrolig glad for at se, at der igen er en stigning i antallet af unge der får lov til at uddanne sig. Det er en gevinst både for de unge selv, og for samfundet som helhed. Nu skylder vi de unge et kvalitetsløft, så de får de bedst mulige forudsætninger for at blive så dygtige som muligt”

Lars Qvistgaard henvender sig i den sammenhæng til den nye Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, med en opfordring om at få sat en ny kurs for uddannelsespolitikken, hurtigst muligt.

“Der er 65.714 unge der drømmer om at få lov til at bidrage til fællesskabet, når de starter på deres uddannelse efter sommerferien. Det forpligter. Derfor håber jeg, at Ane Halsboe-Jørgensen og resten af den nye regering tager opgaven på sig og sætter handling bag løfterne om en ny uddannelsespolitisk retning. Det er der stærkt brug for”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Vi har som samfund brug for dygtige unge fra alle fag og uddannelsesretninger. Det får vi kun, hvis vi investerer i uddannelse. Der står 65.714 klar til at bidrage.  Nu skal min generation tage ansvar for, at de kommende generationer får mindst lige så gode muligheder som vi selv har haft”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne er talerør for 400.000 offentligt og privatansatte og udgør den akademiske fagbevægelse.