Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Jeg er virkelig glad for at se, at så mange unge står klar til at bidrage og dygtiggøre sig. Det vidner netop om, at regeringens udflytningsplaner, der reelt lukker tusindvis af studiepladser, er forfejlede, når søgningen er så høj som den her. Vi har bruge for dygtige unge fra alle fagligheder. De unge må ikke løbe hovedet mod muren, fordi der ikke er studiepladser nok”.

Ifølge Qvistgaard, risikerer de høje ansøgertal at presse adgangskvotienterne i vejret - Især hvis der samtidig skæres på andelen af studiepladser. Som konsekvens frygter Akademikerne, at det allerede store pres på vores unge vil stige yderligere.

“I år og sidste år har de ekstra Corona-studiepladser holdt adgangskvotienterne nede. Men fra næste år har regeringen og et bredt flertal i folketinget besluttet, at der i stedet skal skæres i antallet af studiepladser.”

Det siger Lars Qvistgaard og uddyber:

“Hvis de gennemfører det, risikerer de unge der har søgt ind i år, at blive den sidste årgang, der ikke skal gennem et endnu heftigere karakterræs, for at komme ind på den uddannelsesplads de drømmer om. Det risikerer at skabe A og B uddannelser, så uddannelse i byerne bliver lukket land for unge uden ekstremt høje karaktergennemsnit”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 21 47 26 86.

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.