Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Jeg er virkelig glad for at se, at så mange unge står klar til at bidrage og dygtiggøre sig. Det vidner netop om, at regeringens udflytningsplaner, der reelt lukker tusindvis af studiepladser, er forfejlede, når søgningen er så høj som den her. Vi har bruge for dygtige unge fra alle fagligheder. De unge må ikke løbe hovedet mod muren, fordi der ikke er studiepladser nok”.

Ifølge Qvistgaard, risikerer de høje ansøgertal at presse adgangskvotienterne i vejret - Især hvis der samtidig skæres på andelen af studiepladser. Som konsekvens frygter Akademikerne, at det allerede store pres på vores unge vil stige yderligere.

“I år og sidste år har de ekstra Corona-studiepladser holdt adgangskvotienterne nede. Men fra næste år har regeringen og et bredt flertal i folketinget besluttet, at der i stedet skal skæres i antallet af studiepladser.”

Det siger Lars Qvistgaard og uddyber:

“Hvis de gennemfører det, risikerer de unge der har søgt ind i år, at blive den sidste årgang, der ikke skal gennem et endnu heftigere karakterræs, for at komme ind på den uddannelsesplads de drømmer om. Det risikerer at skabe A og B uddannelser, så uddannelse i byerne bliver lukket land for unge uden ekstremt høje karaktergennemsnit”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 21 47 26 86.

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere8.10.2021 13:15:04 CEST | Pressemeddelelse

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.