Akademikerne: Nye reformer skal investere i mennesker

I dag løftede Reformkommissionen sløret for sit bud på de største samfundsudfordringer og dermed retningen for det kommende arbejde med at tegne nye reformer. Akademikerne bakker op kommissionens mission og kommer i dag med 23 konkrete forslag til at tænke nye veje i reformpolitikken.

Reformkommissionen har i dag offentliggjort sin første rapport ”Erkendt, forsøgt løst, uløst”. Her peges på fem komplekse samfundsudfordringer, det ikke er lykkedes at løse gennem traditionelle arbejdsudbudsreformer. Akademikerne nikker genkendende til kommissionens problemidentifikation, hvor flere af udfordringerne også indgår i analysen Akademikernes forslag til nye reformveje fra februar 2021.

Med udfordringsbilledet lagt frem er retningen sat for kommissionens videre arbejde med at indfri regeringens ambition om en ny type reformer, andengenerationsreformer.

For Akademikerne er det helt afgørende, at nye reformer fokuserer på mennesker og rammerne for deres udvikling og udfoldelse. Derfor offentliggør Akademikerne i dag et katalog af 23 konkrete forslag, som vil bane vejen for en ny type reformer.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Det er på høje tid, at vi lægger tunnelsynet i reformpolitikken bag os. En veluddannet og værdiskabende arbejdsstyrke, stærk social mobilitet og innovative virksomheder kommer ikke af sig selv. Det kræver investeringer i vores menneskelige ressource – også selvom de gamle regnemodeller boner negativt ud.”

Akademikernes katalog indeholder bl.a. forslag til, at flere får en uddannelse, at nyuddannedes vej til arbejdsmarkedet lettes, at flere seniorer kommer i job og større tryghed i flexicuritysystemet.

Læs mere her: https://www.akademikerne.dk/wp-content/uploads/2021/05/Akademikernes-forslag-til-nye-reforminitiativer_web.pdf

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.

SMV-fokus skal hjælpe ledige akademikere i job29.4.2021 14:24:44 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag mødtes beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med fire jobsøgende. En af dem var Louise Nygaard Meissner, der stod overfor, at skulle tilbage til jobmarkedet, efter at have arbejdet som lektor. I den proces oplevede hun flere udfordringer med et rigidt beskæftigelsessystem. Nu efterlyser hun et system, der giver ledige akademikere bedre redskaber og muligheder for at få foden indenfor i de mindre virksomheder. Hovedorganisationen Akademikerne, stemmer i, og formand Lars Qvistgaard peger på et kæmpe uforløst potentiale i at hjælpe akademikere ud i SMV’erne.