Akademikerne: Nye reformer skal investere i mennesker

I dag løftede Reformkommissionen sløret for sit bud på de største samfundsudfordringer og dermed retningen for det kommende arbejde med at tegne nye reformer. Akademikerne bakker op kommissionens mission og kommer i dag med 23 konkrete forslag til at tænke nye veje i reformpolitikken.

Reformkommissionen har i dag offentliggjort sin første rapport ”Erkendt, forsøgt løst, uløst”. Her peges på fem komplekse samfundsudfordringer, det ikke er lykkedes at løse gennem traditionelle arbejdsudbudsreformer. Akademikerne nikker genkendende til kommissionens problemidentifikation, hvor flere af udfordringerne også indgår i analysen Akademikernes forslag til nye reformveje fra februar 2021.

Med udfordringsbilledet lagt frem er retningen sat for kommissionens videre arbejde med at indfri regeringens ambition om en ny type reformer, andengenerationsreformer.

For Akademikerne er det helt afgørende, at nye reformer fokuserer på mennesker og rammerne for deres udvikling og udfoldelse. Derfor offentliggør Akademikerne i dag et katalog af 23 konkrete forslag, som vil bane vejen for en ny type reformer.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Det er på høje tid, at vi lægger tunnelsynet i reformpolitikken bag os. En veluddannet og værdiskabende arbejdsstyrke, stærk social mobilitet og innovative virksomheder kommer ikke af sig selv. Det kræver investeringer i vores menneskelige ressource – også selvom de gamle regnemodeller boner negativt ud.”

Akademikernes katalog indeholder bl.a. forslag til, at flere får en uddannelse, at nyuddannedes vej til arbejdsmarkedet lettes, at flere seniorer kommer i job og større tryghed i flexicuritysystemet.

Læs mere her: https://www.akademikerne.dk/wp-content/uploads/2021/05/Akademikernes-forslag-til-nye-reforminitiativer_web.pdf

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”