Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.

Hos Akademikerne (AC), vækker det stor bekymring, at taxameterløftet ikke er at finde på finanslovsudkastet.

“Vi er rigtig glade for, at regeringen står ved løftet om at fjerne omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet. Men hvis ikke også taxameterløftet videreføres, så har vi en lang række uddannelser, der bliver ramt af et nedskæringskrav svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Det siger sig selv, at det vil have voldsomme konsekvenser for kvaliteten””

Det siger Akademikernes formand Lars Qvistgaard og uddyber:

“Som finanslovsudkastet ser ud nu, så giver man med den ene hånd og tager med den anden. Det giver ikke mening at love stabilitet og kursskifte i uddannelsespolitikken samtidig med, at man beder de her uddannelser om at skære 10 pct. fra den ene dag til den anden”.

Lars Qvistgaard opfordrer regeringen til at skabe tryghed om uddannelsernes økonomi hurtigst muligt:

“Under valget blev vi lovet en ny kurs for uddannelsespolitikken, og samtlige partier lovede at videreføre taxameterløftet, og sikre trygge rammer for uddannelsernes økonomi. Derfor forventer jeg selvfølgelig, at der bliver fundet en løsning. Selvfølgelig skal alle uddannelsesbevillinger opretholdes.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 400.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 25 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2018 ca. 369.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”8.10.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Akademikerne om nye KOT-tal: De nye studerende fortjener handling bag løfterne om en ny uddannelsespolitik25.7.2019 18:43:02 CESTPressemeddelelse

65.714 unge er i år blevet optaget på en videregående uddannelse. Det svarer til en 1 procent flere end sidste år. Det vækker glæde hos Akademikerne (AC), der opfordrer uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til at sætte handling bag ordene, så de nye studerende får lov til at opleve den nye kurs for de videregående uddannelser, de blev lovet under valgkampen.