Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.

Hos Akademikerne (AC), vækker det stor bekymring, at taxameterløftet ikke er at finde på finanslovsudkastet.

“Vi er rigtig glade for, at regeringen står ved løftet om at fjerne omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet. Men hvis ikke også taxameterløftet videreføres, så har vi en lang række uddannelser, der bliver ramt af et nedskæringskrav svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Det siger sig selv, at det vil have voldsomme konsekvenser for kvaliteten””

Det siger Akademikernes formand Lars Qvistgaard og uddyber:

“Som finanslovsudkastet ser ud nu, så giver man med den ene hånd og tager med den anden. Det giver ikke mening at love stabilitet og kursskifte i uddannelsespolitikken samtidig med, at man beder de her uddannelser om at skære 10 pct. fra den ene dag til den anden”.

Lars Qvistgaard opfordrer regeringen til at skabe tryghed om uddannelsernes økonomi hurtigst muligt:

“Under valget blev vi lovet en ny kurs for uddannelsespolitikken, og samtlige partier lovede at videreføre taxameterløftet, og sikre trygge rammer for uddannelsernes økonomi. Derfor forventer jeg selvfølgelig, at der bliver fundet en løsning. Selvfølgelig skal alle uddannelsesbevillinger opretholdes.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 400.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Nødvendig trepart om kompensation ved corona23.11.2021 10:02:35 CET | Pressemeddelelse

Trepartsaftalen er et vigtig middel til at sikre tryghed og et økonomisk sikkerhedsnet på arbejdsmarkedet i en svær tid med tiltagende konsekvenser af en voksende coronasmitte. Hovedorganisationen Akademikerne opfordrer til fortsat bevågenhed på effekten af smittetallene henover de næste hårde måneder, og at holde muligheden åben for hurtigt at supplere aftalen med nye tiltag, hvis udviklingen måtte kalde på det.

Akademikerne: Regeringen spiller hasard med arbejdsmiljøet og coronahåndteringen for hundredtusindvis af lønmodtagere12.11.2021 06:31:08 CET | Pressemeddelelse

Når regeringen fredag den 12. november tager hul på trepartsforhandlinger med Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om muligheden for, at arbejdsgiver kan kræve at se coronapas fra medarbejderne, vil en betydelig del af arbejdstagerne i Danmark ikke være repræsenteret. Akademikerne, der er hovedorganisation for ca. 450.000 medlemmer med en videregående uddannelse, er endnu en gang ikke inviteret af regeringen, som dermed lukker øjnene for, at store dele af det danske arbejdsmarked ikke vil være favnet af den løsning, som man måtte finde frem til ved bordet.

Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere8.10.2021 13:15:04 CEST | Pressemeddelelse

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.