Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.

Hos Akademikerne (AC), vækker det stor bekymring, at taxameterløftet ikke er at finde på finanslovsudkastet.

“Vi er rigtig glade for, at regeringen står ved løftet om at fjerne omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet. Men hvis ikke også taxameterløftet videreføres, så har vi en lang række uddannelser, der bliver ramt af et nedskæringskrav svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Det siger sig selv, at det vil have voldsomme konsekvenser for kvaliteten””

Det siger Akademikernes formand Lars Qvistgaard og uddyber:

“Som finanslovsudkastet ser ud nu, så giver man med den ene hånd og tager med den anden. Det giver ikke mening at love stabilitet og kursskifte i uddannelsespolitikken samtidig med, at man beder de her uddannelser om at skære 10 pct. fra den ene dag til den anden”.

Lars Qvistgaard opfordrer regeringen til at skabe tryghed om uddannelsernes økonomi hurtigst muligt:

“Under valget blev vi lovet en ny kurs for uddannelsespolitikken, og samtlige partier lovede at videreføre taxameterløftet, og sikre trygge rammer for uddannelsernes økonomi. Derfor forventer jeg selvfølgelig, at der bliver fundet en løsning. Selvfølgelig skal alle uddannelsesbevillinger opretholdes.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 400.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Coronakrise: offentligt ansattes arbejdsvilkår skal afklares lokalt27.3.2020 11:08:56 CETPressemeddelelse

Parterne på det offentlige arbejdsmarked er blevet enige om de fælles retningslinjer, der gælder for de offentlige arbejdspladser i forbindelse med hjemsendelse af ansatte, efter at regeringen har meldt ud, at kriseberedskabet i hele den offentlige sektor bliver forlænget i første omgang til den 13. april. Det betyder, at de offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner, arbejder med kriselovgivning eller overflyttes til andre jobfunktioner i det offentlige nødberedskab, men som aktuelt er hjemsendte og ikke er i stand til at udføre deres arbejde hjemmefra, skal afholde fem fridage.

Akademikerne: Vi skal tage alle nødvendige skridt for at ruste private arbejdspladser18.3.2020 13:23:24 CETPressemeddelelse

Nødvendigt tiltag kaster redningskrans ud til klemte iværksættere og enkeltmandsvirksomheder, der er truet af at miste indtægt og levegrundlag. Der er brug for ekstraordinær handlekraft for at holde hånden under hele det private erhvervsliv og sikre tryghed i denne svære situation. Hos Akademikerne står vi klar til at byde ind til de kommende hasteforhandlinger, der bliver igangsat med det samme mellem regeringen og Folketingets partier.

Med finansloven tager vi det første vigtige skridt mod bedre uddannelser2.12.2019 21:55:09 CETPressemeddelelse

Regeringen og dens støttepartier har i deres første finanslovsaftale fundet penge til at videreføre det taxameterløft, der har holdt sammen på økonomien på de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser de seneste år, og til at afskaffe det forhadte uddannelsesloft. Derudover var det allerede kendt, at den nye regering ville sætte en stopper for omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet.