Akademikerne hilser nyt partnerskab for dimittender i arbejde velkomment

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har netop nedsat et partnerskab, der skal hjælpe nyuddannede hurtigere i job. Hovedorganisationen Akademikerne har længe presset på for oprettelsen af et partnerskab og hilser det nye samarbejde velkomment.

“Vi ved fra tidligere økonomiske kriser, at de tit rammer nyuddannede særligt hårdt. Derfor er det ekstra kærkomment, at vi nu får oprettet et partnerskab, der tager truslen om en corona-generation af unge ledige alvorligt. Vi hilser det nye partnerskab velkomment, og glæder os til at udvikle løsninger, der letter overgangen fra studie til arbejdsliv. Både her og nu, og på længere sigt.”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Vi har brug for at komme over den klassiske silo-tænkning. Hvis vi for alvor skal gøre en forskel for de mange nyuddannede, der står i en rigtig svær situation, så har vi brug for gode ideer fra både de faglige organisationer, fra arbejdstagere, universiteter og ikke mindst de studerende selv”.

Afslutningsvis lægger Qvistgaard vægt på, at partnerskabet skal skabe resultater for de mange nyuddannede, der uforskyldt står i en rigtig svær situation:

“Arbejdsmarkedet udvikler sig rigtig hurtigt ikke mindst i disse corona-tider. De mange nyuddannede står helt uforskyldt i en rigtig svær situation. Derfor er det også et fælles ansvar at sørge for, at de kommer godt videre og får brugt deres evner”

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686 eller kommunikationskonsulent Yasmin Davali på 2069 9236.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.

AC-formand om regeringens nye partnerskab: ”Hvis vi fejler, risikerer vi en corona-generation af langtidsledige”19.10.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Akut risiko for en corona-generation af langtidsledige skal øverst på dagsordenen, når ”Partnerskab for dimittender i arbejde” mødes første gang mandag d. 19/10. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne (AC) Lars Qvistgaard. 55.000 nyuddannede går i løbet af 2020 fra en videregående uddannelse ud på et corona-ramt arbejdsmarked. Det svarer til ca. 150 nyuddannede hver dag.

De fire store studiebyer og Akademikerne sætter dimittendledighed på dagsordenen2.10.2020 13:58:26 CESTPressemeddelelse

Der er brug for handling, hvis vi skal undgå en corona-generation af unge ledige. Derfor inviterer de fire store studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, sammen med hovedorganisationen Akademikerne til en konference om dimittendledighed. Konferencen skal bidrage til at udvikle fælles løsninger, og sende et klart signal til Christiansborg om at der er behov for politisk handling.