Akademikerne hilser nyt partnerskab for dimittender i arbejde velkomment

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har netop nedsat et partnerskab, der skal hjælpe nyuddannede hurtigere i job. Hovedorganisationen Akademikerne har længe presset på for oprettelsen af et partnerskab og hilser det nye samarbejde velkomment.

“Vi ved fra tidligere økonomiske kriser, at de tit rammer nyuddannede særligt hårdt. Derfor er det ekstra kærkomment, at vi nu får oprettet et partnerskab, der tager truslen om en corona-generation af unge ledige alvorligt. Vi hilser det nye partnerskab velkomment, og glæder os til at udvikle løsninger, der letter overgangen fra studie til arbejdsliv. Både her og nu, og på længere sigt.”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Vi har brug for at komme over den klassiske silo-tænkning. Hvis vi for alvor skal gøre en forskel for de mange nyuddannede, der står i en rigtig svær situation, så har vi brug for gode ideer fra både de faglige organisationer, fra arbejdstagere, universiteter og ikke mindst de studerende selv”.

Afslutningsvis lægger Qvistgaard vægt på, at partnerskabet skal skabe resultater for de mange nyuddannede, der uforskyldt står i en rigtig svær situation:

“Arbejdsmarkedet udvikler sig rigtig hurtigt ikke mindst i disse corona-tider. De mange nyuddannede står helt uforskyldt i en rigtig svær situation. Derfor er det også et fælles ansvar at sørge for, at de kommer godt videre og får brugt deres evner”

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686 eller kommunikationskonsulent Yasmin Davali på 2069 9236.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.