Akademikerne: Finansloven har mange gode nyheder men også klare mangler

Med den nye finanslov for 2021 tager regeringen og støttepartierne nogle vigtige første skridt på både klima og velfærdsområdet. Desværre er der også klare mangler i den nye finanslov. Det mener hovedorganisationen Akademikerne (AC), der repræsenterer 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Jeg synes grundlæggende, at regeringen og støttepartierne er lykkedes med at balancere en finanslov, der investerer i at fremtidssikre Danmark samtidig med, at den viser en klar vej ud af krisen. Det er helt rigtigt, at regeringen og støttepartierne fokuserer på investeringer i grønne løsninger og uddannelse.”

Hos Akademikerne er de især glade for, at finansloven har flere elementer, der fokuserer på uddannelse og udvikling især i de små- og mellemstore virksomheder. Lars Qvistgaard udtaler:

“Jeg er rigtig glad for, at partierne prioriterer grøn omstilling og digitalisering i de små- og mellemstore virksomheder. Det kommer til at være en stor gevinst. Både for virksomhederne og for alle dem der har svært ved at finde job på et corona-ramt arbejdsmarked.”

Også investering i ungdomsuddannelserne vækker glæde hos Akademikerne:

“Det er virkelig godt, at vi endelig begynder genopretningen af uddannelsernes økonomi og giver ungdomsuddannelserne et tiltrængt løft. Nu skal vi sørge for, at de videregående uddannelser også kommer med på næste års finanslov.”

Desværre har finansloven også klare mangler. Udover behovet for at genoprette økonomien på de videregående uddannelser, er Akademikerne ærgerlige over, at der ikke er fundet midler til et løft af dagpengene. Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi har et dagpengesystem, der er hårdt presset. Det er kun blevet klarere i løbet af corona-krisen, hvor mange nye ledige har oplevet, at dagpengesatsen er for lav til reelt at skabe tryghed. For mig at se er en styrkelse af dagpengesystemet en pligtdagsorden på næste års finanslov.

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.