Akademikerne: Dybt skuffende at Socialdemokraterne vil skære i uddannelse

Når regeringen skal finansiere sin politireform, skal en del af pengene findes gennem uddannelsesnedskæringer. Den beslutning vækker skarp kritik hos hovedorganisationen Akademikerne (AC), der repræsenterer mere end 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.

Formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er dybt skuffende, at socialdemokraterne, på trods af løfter om det modsatte, nu vil finansiere deres politireform ved at skære på uddannelse. Uddannelsernes økonomi er allerede i bund. Det sidste de har brug for, er flere nedskæringer”

Lars Qvistgaard fortsætter:

“Da den nye regering kom til, var det med en erkendelse af, at grænsen for uddannelsesnedskæringer var nået, og at omprioriteringsbidraget havde skadet uddannelsekvaliteten. Vi har brug for at begynde at styrke kvaliteten igen. Det kan vi ikke hvis socialdemokraterne fortsætter nedskæringerne.”

Afslutningsvis opfordrer Lars Qvistgaard regeringens støttepartier til at trække en streg i sandet, og sige klart fra:

“Nu må vi sætte vores lid til at regeringens støttepartier trækker en streg i sandet, og siger klart fra over for flere nedskæringer. Det har vi brug for”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Uddelingen af Danmarks vigtigste arbejdsmiljøpris sker i morgen7.9.2020 12:12:16 CESTPressemeddelelse

Der bliver gang i den, når der tirsdag den 8. september bliver uddelt Arbejdsmiljøprisen 2020 til arbejdspladser i Danmark, som gør noget særligt for arbejdsmiljøet, og som kan inspirere andre. Der er brugt meget tid på at finde de rigtige vindere i et stærkt felt af nominerede arbejdspladser, som alle har opnået store gevinster i arbejdsmiljøindsatsen. Og der er blevet arbejdet stenhårdt ude på arbejdspladserne af medarbejdere i alle funktioner og fag. Alle de arbejdspladser, der er nomineret til prisen, har formået at få arbejdsmiljøet langt mere i front i dagligdagen og skabt resultater, der virkelig rykker, til glæde for arbejdstagernes trivsel og arbejdspladsernes bundline, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der repræsenterer 431.000 akademikere på det offentlige og private arbejdsmarked, og som er en del af dommerkomitéen bag Arbejdsmiljøprisen, der hvert år uddeles af Arbejdsmiljørådet.

Giv afviste uddannelsessøgende studiepladser ved vinteroptaget27.7.2020 18:01:00 CESTPressemeddelelse

Antallet af afviste ansøgere til de videregående uddannelser er i år steget med 27 pct. Der er derfor brug for, at politikerne ser på at øge antallet af studiepladser til vinter. Der er ingen der har interesse i, at de 10.686 afviste unge skal ud og søge uaglærte jobs, på et arbejdsmarked der allerede er hårdt presset efter corona. Det mener Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.