Akademikerne: Dybt skuffende at Socialdemokraterne vil skære i uddannelse

Når regeringen skal finansiere sin politireform, skal en del af pengene findes gennem uddannelsesnedskæringer. Den beslutning vækker skarp kritik hos hovedorganisationen Akademikerne (AC), der repræsenterer mere end 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.

Formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er dybt skuffende, at socialdemokraterne, på trods af løfter om det modsatte, nu vil finansiere deres politireform ved at skære på uddannelse. Uddannelsernes økonomi er allerede i bund. Det sidste de har brug for, er flere nedskæringer”

Lars Qvistgaard fortsætter:

“Da den nye regering kom til, var det med en erkendelse af, at grænsen for uddannelsesnedskæringer var nået, og at omprioriteringsbidraget havde skadet uddannelsekvaliteten. Vi har brug for at begynde at styrke kvaliteten igen. Det kan vi ikke hvis socialdemokraterne fortsætter nedskæringerne.”

Afslutningsvis opfordrer Lars Qvistgaard regeringens støttepartier til at trække en streg i sandet, og sige klart fra:

“Nu må vi sætte vores lid til at regeringens støttepartier trækker en streg i sandet, og siger klart fra over for flere nedskæringer. Det har vi brug for”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.

AC-formand om regeringens nye partnerskab: ”Hvis vi fejler, risikerer vi en corona-generation af langtidsledige”19.10.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Akut risiko for en corona-generation af langtidsledige skal øverst på dagsordenen, når ”Partnerskab for dimittender i arbejde” mødes første gang mandag d. 19/10. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne (AC) Lars Qvistgaard. 55.000 nyuddannede går i løbet af 2020 fra en videregående uddannelse ud på et corona-ramt arbejdsmarked. Det svarer til ca. 150 nyuddannede hver dag.

De fire store studiebyer og Akademikerne sætter dimittendledighed på dagsordenen2.10.2020 13:58:26 CESTPressemeddelelse

Der er brug for handling, hvis vi skal undgå en corona-generation af unge ledige. Derfor inviterer de fire store studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, sammen med hovedorganisationen Akademikerne til en konference om dimittendledighed. Konferencen skal bidrage til at udvikle fælles løsninger, og sende et klart signal til Christiansborg om at der er behov for politisk handling.