Akademikerne bakker op om ny kompensationspakke for lønmodtagerne

Akademikerne bakker op om regeringens nye lønkompensationspakke. Det er helt afgørende, at vi holder hånden under både virksomheder og lønmodtagere i denne helt ekstraordinære situation. Den danske model har vist sin styrke, i denne svære situation.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er en ansvarligt pakke, der i dag er fremlagt. Vi skal som samfund holde hånden under de lønmodtagere og virksomheder, der helt og aldeles uforskyldt står i en svær og usikker situation. Det er nu, at vi skal vise, at vi kan stå sammen, så vi kan komme bedst muligt igennem den svære periode.”

Næste skridt er ifølge Qvistgaard, at finde løsninger for de helt små virksomheder, enkeltmandsvirksomheder og freelancere, der har mistet deres indtægt. Derfor er Lars Qvistgaard glad for, at statsministeren i dag gjorde det klart, at næste skridt er at finde løsninger for netop denne gruppe:

“Det er positivt, at Mette Frederiksen allerede nu siger, at næste skridt er at hjælpe de helt små virksomheder, enkeltmandsvirksomheder og freelancere. Vi har rigtig mange medlemmer, der lige nu er i klemme, fordi deres indtægt er forsvundet fra den ene dag til den anden”. Det siger Lars Qvistgaard og uddyber:

“Situationen viser klart, at den danske model også virker i krisetider. Næste skridt må være at finde løsninger for de danskere, der stadig mangler afklaring. Vi har brug for at stå sammen, så vi alle sammen kommer bedst muligt gennem krisen.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.

Coronakrise: offentligt ansattes arbejdsvilkår skal afklares lokalt27.3.2020 11:08:56 CETPressemeddelelse

Parterne på det offentlige arbejdsmarked er blevet enige om de fælles retningslinjer, der gælder for de offentlige arbejdspladser i forbindelse med hjemsendelse af ansatte, efter at regeringen har meldt ud, at kriseberedskabet i hele den offentlige sektor bliver forlænget i første omgang til den 13. april. Det betyder, at de offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner, arbejder med kriselovgivning eller overflyttes til andre jobfunktioner i det offentlige nødberedskab, men som aktuelt er hjemsendte og ikke er i stand til at udføre deres arbejde hjemmefra, skal afholde fem fridage.