Akademikerne arrangerer en debat på Political Festival of Europe

Political Festival of Europe afvikles for første gang den 25.- 28. august 2022 i Mariager. Her vil publikum opleve en lang række af debatter mellem europæiske borgere og beslutningstagere om nogle af de mest presserende spørgsmål. Overordnede temaer omfatter business, demokrati, klima, kultur, udenrigspolitik, sundhed og teknologi.

Som hovedorganisation for 28 faglige organisationer er Akademikerne (AC) en vigtig aktør på arbejdsmarkedet. Political Festival of Europe er glad for at AC deltagelse. Festivalgæsterne kan møde AC på det Europæiske Folkemøde, hvor de arrangerer en debat om det psykologiske arbejdsmiljø.

”Tiden er moden til, at EU tager ansvar for det psykiske arbejdsmiljø. Vi ser desværre over hele Europa en meget bekymrende udvikling, hvor stress bidrager til omkring halvdelen af alle tabte arbejdsdage, og hvor 80% af lederne i EU er bekymrede over arbejdsrelateret stress. Vi vil derfor på topmødet sætte fokus på, hvordan EU kan styrke sin regulering indenfor psykisk arbejdsmiljø og komme videre end de oplysningskampagner, som indtil nu har været hjørnestenen i EUs indsats for et bedre psykisk arbejdsmiljø. EU har opnået store resultater indenfor det fysiske arbejdsmiljø – det kan og skal EU også, når det handler om at forebygge stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø,” understreger Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne.

Diskussionen om arbejdsmarkedet er et stort emne på Political Festival of Europe. Der er allerede flere fagforeninger i Danmark såvel som deres europæiske organisationer, der har engageret sig og er med til at sætte dagsordenen på Festivalen ved at arrangere deres egne debatter.

"Political Festival of Europe ser frem til ACs debat om det psykiske arbejdsmiljø. Det er et vigtigt emne, der præger hverdagen af arbejdsgivere og arbejdstagere rundt om i verden. Vi er glade for at kunne give en platform til sådanne diskussioner og interessante udvekslinger,” siger Jan Bertelsen, CEO ved Political Festival of Europe.