AirHelp

AirHelp.dk oplyser: Mere end 32.000 rejsende mangler stadig at hente deres kompensation fra sidste års flyforsinkelser

Del
AirHelp.dk, Verdens førende kompensationsselskab fortæller at næsten 60.000 passagerer fik ret til kompensation grundet flyforsinkelser til eller fra de danske lufthavne, sidste sommer. Der er dog stadig en lang række passagerer, som endnu ikke har hentet dén kompensation, der bare ligger og venter på dem. Passagerer bør derfor være opmærksomme på deres rettigheder denne sommer, så de ikke misser muligheden for at hente deres retmæssige økonomiske kompensation.

Hvad er dine rettigheder som flypassager?

Mere end 25.000 passagerer har allerede hentet deres retmæssige kompensation efter de havde fløjet til eller fra de danske lufthavne. AirHelp.dk forventer dette års kompensationstal til at stige grundet ‘overturisme’, da flyselskaberne får endnu flere rejsende i år. Som flypassager er det derfor vigtigt at du kender dine rettigheder, hvis dit fly bliver overbooket, aflyst eller forsinket. 

EU-loven også kaldet EC261 kræver at flyselsskaberne skal kompensere alle passagerer der flyver til eller fra EU via et europæisk flyselskab, og som er mere end 3 timer forsinket. Passagerne har også ret til kompensation, hvis de bliver nægtet boarding eller flyet er aflyst. Under denne lov kan passagererne kræve op til 600 euro i kompensation - og de kan hente deres kompensation hele 3 år tilbage i tiden. 

Flyselskaberne kan kun slippe fra at betale denne kompensation, hvis der var tale om en ekstraordinær omstændighed, som farligt vejr, terror eller andre sikkerhedsmæssige årsager. Hvis man er i tvivl om man har ret til kompensation kan man indtaste sin flyinformation på AirHelps hjemmeside eller via deres app, og få direkte svar på om denne rejse vil give ret til kompensation.

“Selvom vi var nogle af første i verden til at sætte fokus på dette, og virkelig gøre en indsats for at passagererne kender sine rettigheder, så har vi stadig et stort stykke arbejde foran os, 32.000 passagerer har ikke hentet deres kompensation, selvom sagerne er vundet, og pengene bare ligger og venter på dem. Heldigvis kan passagerne kan hente kompensation 3 år tilbage i tiden, og vi vil fortsat gøre en indsats for at oplyse de rejsende, om det de burde have fået at vide af flyselskaberne” siger Henrik Zillmer, Stifter og Direktør ved AirHelp.dk

Om AirHelp

AirHelp.dk er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp.dk har hjulpet mere end 13 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele Verden, lige meget hvor de flyver til eller fra.

Nøgleord

Kontakter

Lisa Dalsgaard

Lisa DalsgaardHead of PR at AirHelp.dk

Kontakt venligst Lisa for interviews med Founder og CEO Henrik Zillmer, Juridisk Chef Christian Nielsen eller Advokat Lise Roulund.

Tlf:+45 51234789mail@eyesopen.dk

Information om AirHelp

AirHelp
AirHelp
Boxhagener Straße 18
10245 Berlin

https://www.airhelp.com/da/

Metoden:

AirHelp har analyseret, hvor mange passagerer der havde ret til kompensation mellem 15. juni og 15. september 2018. Ifølge en undersøgelse fra YouGov 2018, er der 66% der gør krav på deres kompensation, og ud af disse passagerer er der 66%, som får udbetalt deres kompensation. Så metoden for at udregne, hvor mange passagerer der ikke fik deres kompensation har være baseret på følgende: passagerer med ret til kompensation x 0,66 x 0,66.

 

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

AirHelp opgør flyaflysninger i 2019 og forudser aflyste fly denne jul: “Statistikkerne ser ikke gode ud for danskerne”26.12.2019 10:38:00 CET | Pressemeddelelse

Bare i julen sidste år blev omkring 450.000 passagerer forsinket ved de danske lufthavne, oplyser verdens førende flykompensationsselskab AirHelp. Danmark har den højeste stigning i aflyste fly over de sidste 5 år, i forhold til Sverige og Norge. Danmark har også den højeste stigning over 5 år i antal passagerer med ret til kompensation, og sidst men ikke mindst var det SAS, som aflyste flest flyafgange til eller fra de danske lufthavne i hele 2019.

AirHelp vinder sag: Giver passagerer ret til kompensation ved strejke4.11.2019 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

AirHelp har vundet endnu en sag, som giver flypassagerer ret til kompensation ved personalestrejke. De vundne retssager lægger pres på SAS, som indtil videre har nægtet at udbetale kompensation til de mere end 370.000 berørte passagerer, hvis flyvninger blev aflyst som følge af SAS’ pilotstrejke tidligere på året. I april 2018 fastslog EU-Domstolen, at strejke blandt flyselskabets eget personale ikke kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed, hvilket Københavns Byret nu endnu engang har bekræftet.

AirHelp er passagerernes sidste håb efter dårligt oplyst råd fra svensk forbrugerudvalg30.8.2019 13:05:15 CEST | Pressemeddelelse

Den svenske bestyrelse for forbruger-tvister (ARN) har meddelt, at SAS ikke bør betale erstatning til passagerer, der er berørt af flyselskabets pilotstrejke i løbet af foråret. Ifølge AirHelp, som har det største netværk af advokater, der er specialiseret i flypassagerers rettigheder, er dette råd forkert. AirHelp vil fortsætte med at forfølge sine retssager for at beskytte flypassagerers rettigheder med hensyn til strejken. ARNs henstillinger er ikke-bindende, og har derfor ingen indflydelse på fremtidige resultater i domstolene.

Efter pilotstrejken: AirHelp sagsøger SAS i Danmark og i Sverige!27.8.2019 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Flypassagerer har forgæves forsøgt at gøre krav på erstatning på baggrund af deres aflyste eller forsinkede fly ved SAS-strejken dette forår. Flyselskabet har indtil nu nægtet at udbetale kompensation, og SAS’s administrerende direktør har offentligt tilkendegivet, at SAS ikke vil udbetale kompensation. Derfor går AirHelp.dk nu ind i sagen om passagerrettighederne, og sagsøger SAS i både Danmark og Sverige.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye