AirHelp

AirHelp opgør flyaflysninger i 2019 og forudser aflyste fly denne jul: “Statistikkerne ser ikke gode ud for danskerne”

Del

Bare i julen sidste år blev omkring 450.000 passagerer forsinket ved de danske lufthavne, oplyser verdens førende flykompensationsselskab AirHelp. Danmark har den højeste stigning i aflyste fly over de sidste 5 år, i forhold til Sverige og Norge. Danmark har også den højeste stigning over 5 år i antal passagerer med ret til kompensation, og sidst men ikke mindst var det SAS, som aflyste flest flyafgange til eller fra de danske lufthavne i hele 2019.

København den 26. December 2019

På en af de største rejsedage har verdens førende flykompensationsselskab AirHelp opgjort fly-rejsestatistikkerne for juletiden de sidste par år. Det viser sig at omkring 450.000 passagerer var forsinket i mere end 15 minutter til eller fra de danske lufthavne sidste jul, mellem d. 19. og 30. december, og AirHelp forventer at vi kan opleve det samme i år. 

“Kigger vi på statistikkerne fra de sidste 5 år i juletiden, kan vi se, at der hvert år har været mellem 330.000 og 450.000 forsinkede passagerer til og fra de danske lufthavne. Vi forventer dermed ikke, dette billede ændrer sig meget denne jul.” fortæller Christian Nielsen, Juridisk Chef ved AirHelp.

Ifølge AirHelp har Danmark haft en markant stigning i julen, 19. - 30. december, de sidste 5 år, når det kommer til antal passagerer med ret til kompensation for et aflyst eller forsinket fly. Siden 2014 er der sket en stigning på 245% i passagerer med ret til kompensation fra de danske lufthavne. Kigger man på Sverige, er deres stigning på 238%, hvor Norge kun har oplevet en stigning på 61% flere passagerer med ret til kompensation. 

AirHelp har dermed sammenlignet jule-statistikkerne de sidste 5 år med statistikker fra både Norge og Sverige, og her er det tydeligt, at de danske statistikker er steget betydeligt i forhold til både Norge og Sverige på flere parametre. Ifølge AirHelp er det ikke blot antal passagerer med ret til kompensation, der er steget. Der har i Danmark også været en markant stigning på 233% i antal aflyse fly i juledagene fra 2014-2018, hvor der i Sverige kun har været en stigning på 95% og Norge har oplevet en stigning på 74% i antal aflyste fly. Globalt ligger statistikkerne på 87% flere, der har oplevet, at deres fly blev aflyst i juledagene.

“Julestatistikkerne ser ikke gode ud for Danmark.” lyder det fra Christian Nielsen, Juridisk Chef ved AirHelp, som fortsætter: “Det er bemærkelsesværdigt, at det netop er de danske statistikker, der er steget så meget over de sidste 5 år. ”

Da AirHelp er verdens største flykompensationsselskab og kan hjælpe passagerer i alle lande lige meget, hvor de rejser til eller fra, har AirHelp netop også adgang til globale statistikker. SAS er ifølge AirHelp dét flyselskab, der har aflyst flest afgange til og fra de danske lufthavne i hele 2019, hvilket har berørt over 100.000 passagerer. På andenpladsen over flyselskaber med flest aflysninger i Danmark finder vi Norwegian og på tredjepladsen Lufthansa.

Et aflyst fly kan hurtigt ødelægge en hel rejse eller ferie, især hvis passagererne bliver informeret sent og ikke har mulighed for at lave deres planer om. Derfor har vi nogle grundlæggende passagerrettigheder fra EU, som skal beskytte passagererne i tilfælde af aflyste fly: Hvis du fx bliver informeret om dit aflyste fly og der er mindre end 14 dage til din oprindelige afgang, så kan du have ret til op til 600 euro i kompensation. Det er kun rimeligt, at flyselskaberne informerer i god tid om dette, så du skal have det at vide mere end 14 dage før” fortæller AirHelps Juridiske Chef. 

Dette er dine passagerrettigheder: 

Ved aflyste fly og flyforsinkelser kan du have ret til op til 600 euro i kompensation per passager. Beløbet afhænger af distancen på din rejse. Passagerer kan hente deres kompensation 3 år tilbage i tiden fra datoen på rejsen. 

Flyselskaberne skal ikke betale kompensation ved ekstraordinære omstændigheder som ekstreme vejrforhold eller helbredsmæssige nødstilfælde.

Nøgleord

Kontakter

Lisa Dalsgaard

Lisa DalsgaardHead of PR at AirHelp.dk

Kontakt venligst Lisa for interviews med Juridisk Chef Christian Nielsen eller Advokat Lise Roulund.

+45 51234789mail@eyesopen.dk

Links

Information om AirHelp

AirHelp
AirHelp
Boxhagener Straße 18
10245 Berlin

https://www.airhelp.com/da/

Om AirHelp

AirHelp er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp har hjulpet mere end 16 millioner passagerer, har mere end 750 ansatte og kan hjælpe passagerer i hele verden lige meget, hvor de flyver til eller fra.

 

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

AirHelp vinder sag: Giver passagerer ret til kompensation ved strejke4.11.2019 11:00:00 CETPressemeddelelse

AirHelp har vundet endnu en sag, som giver flypassagerer ret til kompensation ved personalestrejke. De vundne retssager lægger pres på SAS, som indtil videre har nægtet at udbetale kompensation til de mere end 370.000 berørte passagerer, hvis flyvninger blev aflyst som følge af SAS’ pilotstrejke tidligere på året. I april 2018 fastslog EU-Domstolen, at strejke blandt flyselskabets eget personale ikke kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed, hvilket Københavns Byret nu endnu engang har bekræftet.

AirHelp er passagerernes sidste håb efter dårligt oplyst råd fra svensk forbrugerudvalg30.8.2019 13:05:15 CESTPressemeddelelse

Den svenske bestyrelse for forbruger-tvister (ARN) har meddelt, at SAS ikke bør betale erstatning til passagerer, der er berørt af flyselskabets pilotstrejke i løbet af foråret. Ifølge AirHelp, som har det største netværk af advokater, der er specialiseret i flypassagerers rettigheder, er dette råd forkert. AirHelp vil fortsætte med at forfølge sine retssager for at beskytte flypassagerers rettigheder med hensyn til strejken. ARNs henstillinger er ikke-bindende, og har derfor ingen indflydelse på fremtidige resultater i domstolene.

Efter pilotstrejken: AirHelp sagsøger SAS i Danmark og i Sverige!27.8.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Flypassagerer har forgæves forsøgt at gøre krav på erstatning på baggrund af deres aflyste eller forsinkede fly ved SAS-strejken dette forår. Flyselskabet har indtil nu nægtet at udbetale kompensation, og SAS’s administrerende direktør har offentligt tilkendegivet, at SAS ikke vil udbetale kompensation. Derfor går AirHelp.dk nu ind i sagen om passagerrettighederne, og sagsøger SAS i både Danmark og Sverige.

AirHelp.dk oplyser: Mere end 32.000 rejsende mangler stadig at hente deres kompensation fra sidste års flyforsinkelser12.7.2019 08:40:21 CESTPressemeddelelse

AirHelp.dk, Verdens førende kompensationsselskab fortæller at næsten 60.000 passagerer fik ret til kompensation grundet flyforsinkelser til eller fra de danske lufthavne, sidste sommer. Der er dog stadig en lang række passagerer, som endnu ikke har hentet dén kompensation, der bare ligger og venter på dem. Passagerer bør derfor være opmærksomme på deres rettigheder denne sommer, så de ikke misser muligheden for at hente deres retmæssige økonomiske kompensation.