AirHelp

AirHelp gør status: Sådan gik det med flyforsinkelser i sommeren 2019

Del
Sommeren er ovre, og verdens førende kompensationsselskab AirHelp, der allerede har hjulpet over 16 millioner passagerer, gør status over antal flyforsinkelser til og fra de danske lufthavne i sommeren 2019. ‘Færre forsinkelser, men flere passagerer gør krav’ fortæller Christian Nielsen, Chefjurist ved AirHelp, om sommeren 2019.

København den 14. oktober 

Siden AirHelp lancerede i 2013 har virksomheden tænkt globalt fra første dag og de hjælper i dag forsinkede flypassagerer i hele verden. Det er derfor en fast rutine for AirHelp både at forudsige men også at analysere på antal forsinkelser. Denne sommer er ingen undtagelse, og AirHelp har derfor sammenlignet de sidste 3 somre for at få overblik over, hvordan sommeren 2019 har været i forhold til forrige år. 

AirHelp kan nu konkludere, at flere end 540.000 passagerer har været forsinket, i mere end 15 minutter, til og fra de danske lufthavne denne sommer i perioden 29. juni til 11. august 2019, som udgør den officielle sommerferie. Over 20.000 af disse passagerer har ret til kompensation, fordi deres rejse var mere end 3 timer forsinket, og deres forsinkelse faldt under EU-loven EC261, som gør det muligt at gøre krav på kompensation fra flyselskabet. 

“Sammenligner vi med de sidste to år, så har denne sommer haft et forventeligt antal forsinkelser, og flere passagerer indsender deres krav om kompensation”, fortæller Christian Nielsen, Juridisk Chef ved AirHelp.

“2018 var et usædvanligt år for både passagerer, flyselskaber, lufthavne og for os. Der var så utrolig mange aflysninger, grundet de mange lange strejker, og det havde en dominoeffekt på flytrafikken, som virkelig var presset. I år har der stadig været mange forsinkelser og aflyste fly, men vi er tilbage på et niveau, som vi også så i 2017, og dét vil jeg kalde et forventeligt antal forsinkelser. Dog kan vi se en stigning i antal passagerer, der indsender og gør krav på deres kompensation” uddyber Christian Nielsen.

I 2018 var over 710.000 passagerer forsinkede til og fra de danske lufthavne på de få sommermåneder fra slutningen af juni til midten af august, og her har tæt på 36.000 passagerer ret til kompensation. I 2017 var det omkring 560.000 passagerer, der var forsinket, og ud af disse havde omkring 21.000 passagerer ret til kompensation. Et niveau som det vi har set i sommeren 2019. 

Kompensationen kan hentes 3 år tilbage i tiden

Passagerer med forsinkelser i sommeren 2017 og 2018 kan dog også stadig nå at gøre krav på deres kompensation, da man i Danmark kan gøre krav på sin kompensation 3 år tilbage i tiden.

En af de passagerer, der oplevede forsinkelser i starten af sommeren 2019 og som allerede har fået sin kompensation er, Søren Lenau, som blev forsinket med Norwegian på hjemturen fra New York.

“Min kone og jeg har tidligere oplevet at være 51 timer forsinket med RyanAir, engang vi havde en mellemlanding. Dengang prøvede vi selv at indgå dialog med flyselskabet, men hverken flyselskabet eller rejseforsikringen kunne hjælpe os. Derfor kendte vi opgavens omfang, da vi blev forsinket denne gang. Jeg tog derfor straks kontakt til AirHelp, og allerede 14 dage efter fik jeg besked om, at de havde vundet sagen, og pengene blev udbetalt umiddelbart derefter.

Jeg har derfor lavet 2 regler fra nu af: Vi mellemlander aldrig, og vi bruger altid AirHelp, hvis vi bliver forsinket,” fortæller Søren Lenau fra København, som er en af de berørte passagerer fra sommerens flyforsinkelser. 

Søren Lenau, hans kone og de mange andre forsinkede flypassagerer kan få op til 600 euro i kompensation hver. Dette gælder også for børn og spædbørn, så familier kan have større summer tilgode ved flyselskaberne, hvis man har haft en forsinkelse på over 3 timer inden for de sidste 3 år. 

Nøgleord

Kontakter

Lisa Dalsgaard

Lisa DalsgaardHead of PR at AirHelp.dk

Kontakt venligst Lisa for interviews med Founder og CEO Henrik Zillmer, Juridisk Chef Christian Nielsen eller Advokat Lise Roulund.

Tlf:+45 51234789mail@eyesopen.dk

Links

Information om AirHelp

AirHelp
AirHelp
Boxhagener Straße 18
10245 Berlin

https://www.airhelp.com/da/

Om AirHelp

AirHelp er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp har hjulpet mere end 16 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte og kan hjælpe passagerer i hele verden, lige meget hvor de flyver til eller fra.

 

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

AirHelp opgør flyaflysninger i 2019 og forudser aflyste fly denne jul: “Statistikkerne ser ikke gode ud for danskerne”26.12.2019 10:38:00 CET | Pressemeddelelse

Bare i julen sidste år blev omkring 450.000 passagerer forsinket ved de danske lufthavne, oplyser verdens førende flykompensationsselskab AirHelp. Danmark har den højeste stigning i aflyste fly over de sidste 5 år, i forhold til Sverige og Norge. Danmark har også den højeste stigning over 5 år i antal passagerer med ret til kompensation, og sidst men ikke mindst var det SAS, som aflyste flest flyafgange til eller fra de danske lufthavne i hele 2019.

AirHelp vinder sag: Giver passagerer ret til kompensation ved strejke4.11.2019 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

AirHelp har vundet endnu en sag, som giver flypassagerer ret til kompensation ved personalestrejke. De vundne retssager lægger pres på SAS, som indtil videre har nægtet at udbetale kompensation til de mere end 370.000 berørte passagerer, hvis flyvninger blev aflyst som følge af SAS’ pilotstrejke tidligere på året. I april 2018 fastslog EU-Domstolen, at strejke blandt flyselskabets eget personale ikke kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed, hvilket Københavns Byret nu endnu engang har bekræftet.

AirHelp er passagerernes sidste håb efter dårligt oplyst råd fra svensk forbrugerudvalg30.8.2019 13:05:15 CEST | Pressemeddelelse

Den svenske bestyrelse for forbruger-tvister (ARN) har meddelt, at SAS ikke bør betale erstatning til passagerer, der er berørt af flyselskabets pilotstrejke i løbet af foråret. Ifølge AirHelp, som har det største netværk af advokater, der er specialiseret i flypassagerers rettigheder, er dette råd forkert. AirHelp vil fortsætte med at forfølge sine retssager for at beskytte flypassagerers rettigheder med hensyn til strejken. ARNs henstillinger er ikke-bindende, og har derfor ingen indflydelse på fremtidige resultater i domstolene.

Efter pilotstrejken: AirHelp sagsøger SAS i Danmark og i Sverige!27.8.2019 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Flypassagerer har forgæves forsøgt at gøre krav på erstatning på baggrund af deres aflyste eller forsinkede fly ved SAS-strejken dette forår. Flyselskabet har indtil nu nægtet at udbetale kompensation, og SAS’s administrerende direktør har offentligt tilkendegivet, at SAS ikke vil udbetale kompensation. Derfor går AirHelp.dk nu ind i sagen om passagerrettighederne, og sagsøger SAS i både Danmark og Sverige.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye