AirHelp

AirHelp: EU-dom om forbindelsesfly giver flypassagerer bedre rettigheder

Del
En ny afgørelse om rettigheden til kompensation ved forbindende fly under samme booking, giver nu flypassagerer over hele verden ret til at få kompensation, selvom et andet flyselskab er skyld i forsinkelsen, oplyser verdens førende kompensationsselskab AirHelp.com

Luxembourg, Juli 2019

EU-domstolen har truffet en afgørelse til passagernes fordel i en sag, som får betydning for flypassagerer i hele Verden - dette oplyser Verdens førende kompensationsselskab AirHelp.com, som er juridiske specialister i flypassagerrettigheder, og er et af de eneste selskaber der hjælper passagerer i hele verden lige meget, hvor man rejser til eller fra. 

Baggrunden for dommen:

Elleve passagerer skulle fra Prag til Bangkok via Abu Dhabi. Det første af disse forbindende fly var med flyselskabet České Aerolinie, som ankom efter planen i Abu Dhabi. Men det næste fly med Etihad Airways mellem Abu Dhabi og Bangkok kom 8 timer og 8 minutter for sent. Da dette er en forsinkelse på mere end 3 timer har passagererne ret til kompensation. De to selskaber har på denne rute aftalt at Etihad Airways rent faktisk står for transporten, altså stiller fly og mandskab til rådighed, men at České Aerolinie gerne må sælge billetter til ruten, som om det var dem, der flyver ruten. Dette hedder ”code sharing”. Det er en måde for visse flyselskaber at fylde deres fly op med passagerer fra andre flyselskaber og for andre flyselskaber at sælge attraktive ruter man ikke rent faktisk flyver selv. De øverste EU-dommere i Luxembourg har nu afgjort, at passageren kan kræve kompensation fra det flyselskab som passageren købte den samlede rejse hos, i sagen med České Aerolinie. Det forudsætter, at alle flyvninger på strækningen er booket på én gang.

“Det er rigtigt set af EU-domstolen, at de færreste passagerer forstår forholdet mellem flyselskaberne i “code sharing” og at det logiske er, at man kræver kompensation fra det flyselskab man købte rejsen hos. Man skal huske at flyselskaberne kan aftale internt, hvem der i sidste ende står med regningen. Der er sikkert en masse advokater i gang lige nu med at få omskrevet code sharing aftalerne, så de passer til de nye forhold. Men det er også det. Denne dom betyder ikke at der skal betales mere i kompensation, blot at det er lettere for forbrugeren at stå på sin ret.” understreger Christian Nielsen, Juridisk Chef ved AirHelp.com

Dette er første gang i historien at en afgørelse pålægger ét flyselskab at betale kompensation for en forsinkelse, som et andet flyselskab var skyld i (deres partner flyselskab).

“Dette betyder i praksis at danske flypassagerer kan få kompensation fra det flyselskab der har solgt billetten, når der opstår forsinkelser ved mellemlandinger i og uden for EU, selvom der er flere forskellige flyselskaber involveret”, fortæller Christian Nielsen fra AirHelp.com

Om AirHelp

AirHelp.com er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp har hjulpet mere end 13 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele Verden, lige meget hvor de flyver til eller fra.

Nøgleord

Kontakter

Lisa Dalsgaard

Lisa DalsgaardHead of PR at AirHelp.dk

Kontakt venligst Lisa for interviews med Founder og CEO Henrik Zillmer, Juridisk Chef Christian Nielsen eller Advokat Lise Roulund.

Tlf:+45 51234789mail@eyesopen.dk

Billeder

Links

Information om AirHelp

AirHelp
AirHelp
Boxhagener Straße 18
10245 Berlin

https://www.airhelp.com/da/

AirHelp.dk er Verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når passagerers fly bliver forsinket, aflyst eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp.dk har hjulpet mere end 16 millioner passagerer, har mere end 750 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele Verden, lige meget hvor de flyver til eller fra. 

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

AirHelp opgør flyaflysninger i 2019 og forudser aflyste fly denne jul: “Statistikkerne ser ikke gode ud for danskerne”26.12.2019 10:38:00 CET | Pressemeddelelse

Bare i julen sidste år blev omkring 450.000 passagerer forsinket ved de danske lufthavne, oplyser verdens førende flykompensationsselskab AirHelp. Danmark har den højeste stigning i aflyste fly over de sidste 5 år, i forhold til Sverige og Norge. Danmark har også den højeste stigning over 5 år i antal passagerer med ret til kompensation, og sidst men ikke mindst var det SAS, som aflyste flest flyafgange til eller fra de danske lufthavne i hele 2019.

AirHelp vinder sag: Giver passagerer ret til kompensation ved strejke4.11.2019 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

AirHelp har vundet endnu en sag, som giver flypassagerer ret til kompensation ved personalestrejke. De vundne retssager lægger pres på SAS, som indtil videre har nægtet at udbetale kompensation til de mere end 370.000 berørte passagerer, hvis flyvninger blev aflyst som følge af SAS’ pilotstrejke tidligere på året. I april 2018 fastslog EU-Domstolen, at strejke blandt flyselskabets eget personale ikke kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed, hvilket Københavns Byret nu endnu engang har bekræftet.

AirHelp er passagerernes sidste håb efter dårligt oplyst råd fra svensk forbrugerudvalg30.8.2019 13:05:15 CEST | Pressemeddelelse

Den svenske bestyrelse for forbruger-tvister (ARN) har meddelt, at SAS ikke bør betale erstatning til passagerer, der er berørt af flyselskabets pilotstrejke i løbet af foråret. Ifølge AirHelp, som har det største netværk af advokater, der er specialiseret i flypassagerers rettigheder, er dette råd forkert. AirHelp vil fortsætte med at forfølge sine retssager for at beskytte flypassagerers rettigheder med hensyn til strejken. ARNs henstillinger er ikke-bindende, og har derfor ingen indflydelse på fremtidige resultater i domstolene.

Efter pilotstrejken: AirHelp sagsøger SAS i Danmark og i Sverige!27.8.2019 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Flypassagerer har forgæves forsøgt at gøre krav på erstatning på baggrund af deres aflyste eller forsinkede fly ved SAS-strejken dette forår. Flyselskabet har indtil nu nægtet at udbetale kompensation, og SAS’s administrerende direktør har offentligt tilkendegivet, at SAS ikke vil udbetale kompensation. Derfor går AirHelp.dk nu ind i sagen om passagerrettighederne, og sagsøger SAS i både Danmark og Sverige.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye