First Link

Agribusiness-frontløbere på træningslejr i Femern Bælt regionen

Syv nationer er repræsenteret i dansk accelerator for virksomheder med fokus på løsninger inden for landbrug og fødevarer.
Det er hverken havudsigt eller naturoplevelser, der gør at virksomhedsledere fra 10 virksomheder fra hele verden har valgt at tilbringe de næste syv uger på Lolland-Falster. De kommer for at skabe en succesfuld forretning.

I hjertet af Femern Bælt regionen, ikke langt fra den kommende tunnel mellem Danmark og Tyskland, har 10 innovative virksomheder inden for landbrugs- og fødevaresektoren netop påbegyndt et helt særligt udviklingsforløb i det internationale acceleratorprogram Growth Train.

Virksomheder der gør en forskel

"Vi har udvalgt virksomhederne bl.a. ud fra det parameter, at de kan gøre en forskel i forhold til både miljø og verdens stigende folketal, hvad angår for eksempel madspild, overgødskning og afgrødetab - for blot at nævne nogle af de ekspertiser, der er repræsenteret blandt deltagerne". Det fortæller leder af Growth Train, Christiane Paaske-Sørensen.

Med beliggenheden på Lolland-Falster, som på europæisk plan er en stærk fødevareregion, er det oplagt, at Growth Train har sit fokus på agribusiness, fortæller Christiane Paaske-Sørensen.

500 ansøgere på tre år

Growth Train blev etableret i 2017, og siden da har i alt 500 startups og virksomheder fra hele verden ansøgt om at deltage i acceleratorprogrammet. Ca. 10% er blevet udvalgt. I år er tredje år i træk, at acceleratoren sættes i gang, og de deltagende virksomheder er denne gang fra henholdsvis Ukraine, Spanien, USA, Tyskland, Argentina, Storbritannien og Danmark.

Investor-event i København

Mandag den 21. oktober var første mødedag på i Growth Train's office space på Slotsbryggen i Nykøbing Falster. I løbet af de næste syv uger vil de deltagende virksomheder opleve en intensiv udviklingsproces, som afsluttes med en præsentation foran en række investorer ved "Demo Day" den 6. december på Matrikel1 i København.

Growth Train gennemføres i samarbejde mellem Lolland og Guldborgsund kommuner med den fælleskommunale erhvervsorganisation Business Lolland-Falster (BLF) som operatør.

De udvalgte virksomheder til Growth Train Fast Track Accelerator 2019:

Agrynex (USA)
Agrynex står bag en succesfuld udvikling af et plantebeskyttelsesprodukt, der anvender naturligt forekommende antimikrobielle enzymer.

CaterUs (Argentina)
Virksomheden forbinder virksomheder og lokale restauranter ift. frokostordninger/event-catering og håndterer logistikken for søgning, levering og betaling.

DealFinder (Danmark)
Online platform.

Die Frishemanufaktur (Tyskland)
Frishemanufaktur leverer et nyt alternativ til eksisterende to-go-snacks, der fokuserer på kvaliteterne ved hjemmelavet og håndlavet mad.

Kray Technologies (Ukraine)
Virksomheden har udviklet en drone, der sikrer øget præcision og mindre resourceforbrug og spild i forbindelse med beskyttelse af afgrøder.

Ponko Sweets (Ukraine)
Ponko Sweets ændrer slikmarkedet for voksne med et innovativt produktprogram.

Sustainable Energy (USA)
Virksomheden leverer en løsning med brug af højteknologi-mikrodrivhuse, som ved hjælp af solceller sikrer lokal produktion med nær-nul CO2-emission.

SugaVida (UK)
SugaVida producerer et unikt naturligt uraffineret sukkerstof fremstillet af nektaren fra blomsten fra Palmyra palmetræet.

WellCrop Europe (Danmark)
Virksomheden udvikler mikrobielle afgrødeløsninger til landbrugssektoren.

Xtream Biotech (Spanien)
Xtrem Biotech blev grundlagt i 2013 af en forskergruppe fra University of Granada og tilbyder miljøvenlige løsninger til optimering af høstudbyttet.

Christiane Paaske-Sørensen
Head of Growth Train for BLF
cps@businesslf.dk
www.growth-train.dk

Billeder

Growth Train office space, Slotsbryggen Nykøbing Falster
Growth Train office space, Slotsbryggen Nykøbing Falster

Information om First Link

First Link
Finsensvej 78

30525191https://firstlink.dk

First Links mission er at skabe maksimal opbakning til de der skaber udvikling og nye muligheder for mennesker og samfund.