Afvisning af straksopkrævning tyder på manglende forståelse for parkeringsproblematikken

Rigspolitiet afviser at indføre straksopkrævning af parkeringsafgifter eller give Færdselsstyrelsen udvidede beføjelser til at inddrive afgifterne på stedet. Det tyder på, at Rigspolitiet ikke har forstået alvoren, mener ITD.

I et svar til SF’s retsordfører, Karina Lorentzen, afviser transportminister Benny Engelbrecht at give Færdselsstyrelsen mulighed for at inddrive straksbøder hos udenlandske lastbilchauffører, til trods for at netop udenlandsk indregistrerede lastbiler i alt for mange tilfælde ikke betaler de afgifter, de pålægges ved ulovlig parkering på rastepladser. Afvisningen sker med henvisning til bidrag fra Rigspolitiet og er forventelig, men ikke desto mindre skuffende, mener ITD.

- Rigspolitiet har tydeligvis meget svært ved at tillade andre myndigheder at få værktøjerne til at inddrive bøder og afgifter hurtigt og effektivt. Rigspolitiet benytter ellers selvsamme værktøj med straksopkrævning ved eksempelvis udenlandske chaufførers overtrædelse af køre- og hviletiderne, så vi ved, at det virker. Derfor ville det være en oplagt løsning på et stort problem for branchen at lade Færdselsstyrelsen bruge samme værktøj, og til trods for Rigspolitiets umiddelbare automatreaktion med afvisning vil vi fortsætte indsatsen for mere effektiv inddrivelse af afgifterne, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

Hun frygter, at Rigspolitiets afvisning er tegn på, at myndigheden ikke har forstået de alvorlige konsekvenser, noget så simpelt som en overtrædelse af parkeringsreglerne kan have for de lovlydige:

- Det er altså ikke for sjov, at vi gennem meget lang tid har kæmpet for bedre forhold for chaufførerne på landets rastepladser. Det er et helt urimeligt arbejdspres på vores medarbejdere, at de gang på gang tvinges til at skulle vælge mellem at risikere selv at få en parkeringsafgift – som de vel at mærke betaler – eller overtræde køre- og hviletidsreglerne i en desperat jagt på en plads, hvor de kan holde deres lovpligtige hvil. Vi fortsætter derfor kampen – dels for bedre opkrævning af udestående afgifter, men nok så vigtigt også for flere parkeringspladser på rastepladserne, så det grundlæggende problem med for få pladser minimeres, siger Carina Christensen.

ITD-sejr i PostNord-sagen: PostNord skal tilbagebetale næsten en halv milliard kroner10.9.2021 17:31:03 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har i dag truffet afgørelse i en klage fra ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport - over ulovlig statsstøtte til Post Danmark. ITD klagede i november 2017 over danske og svenske kapitaltilførsler til Post Danmark (der er 100% ejet af PostNord), da støtten efter ITD’s opfattelse stiller Post Danmarks private konkurrenter i en helt urimelig konkurrencesituation. Det vækker glæde hos ITD, der længe har kæmpet for at få sat en stopper for de mange statskroner, der gennem de seneste år har flydt i en lind strøm fra den danske stat til Post Danmark.