Aftalen om grøn strøm og varme kan gøre Danmark til grøn stormagt på brint og Power-to-X

Der er stor ros fra Brintbranchens til politiske dagens aftale om grøn strøm og varme 2022. Ikke alene vil aftalen kunne levere den altafgørende grønne strøm, den sikrer også, at Danmark gøres til grobund for et nyt, grønt erhvervseventyr på brint og Power-to-X.

Dagens aftale om grøn strøm og varme er en afgørende acceleration af den danske produktion af vedvarende energi, og markerer et historisk skift i dansk klima- og energipolitik. Verden blev for evigt forandret efter Ruslands brutale invasion af Ukraine, og behovet for grøn energi har aldrig været mere presserende - i ikke bare et klimaperspektiv men også sikkerhedspolitisk. Der er derfor stor ros fra Brintbranchen til regeringen og forligskredsen for at tage ansvaret på sig, og sikre at Danmark går forrest i både udvikling og omstilling.

Den grønne omstilling handler om mere end grøn strøm, og derfor er det glædeligt, at der også i aftalen lægges så stor vægt på udvikling og opskalering af den danske brint- og Power-to-X-produktion (PtX). Ved storskala energikonvertering kan vi få vedvarende energi ind i de sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte. De grønne brændsler kan ligeledes afhjælpe behovet for yderligere omkostningsfuld udbygning af elnettet, og repræsenterer store eksportmuligheder til ikke bare Europa men hele verden.

Det er en stor opgave, vi står overfor, men den betyder reelt, at Danmark nu kan blive en grøn stormagt, der kan levere PtX-brændstoffer til resten af Europa, forklarer Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen:

”Det er en historisk udbygning af den grønne energiproduktion både på land og til havs. Sammen med PtX-strategien fra marts er dagens aftale afsæt til omkalfatring af energisystemet og på visse stræk hele samfundet. Det er der grund til at rose forligspartierne for. Danmark går nu reelt efter at blive en grøn energistormagt, der kan producere grønne PtX brændstoffer som brint, metanol m.m. til hele Europa.

Med dagen aftale om grøn strøm og årets tidligere grønne aftaler, som bl.a. PtX-strategien, skabes et solidt fundament at bygge en grøn og sikker fremtid på. Tejs Laustsen Jensen understreger samtidig, at vi har travlt, og at implementeringen af den samlede pakke af grønne aftaler haster – ikke mindst, hvis vi skal lykkes med at gøre brint og PtX til en eksportsucces:

”Nu gælder det implementeringen af både dagens og forårets aftaler, så de til sammen kan give det kæmpe grønne ryk fremad, vi har brug for. Her er tempo afgørende, og vi skal bl.a. hurtigt få indrettet tarifsystemet til den nye virkelighed, så vi reelt kan integrere de massive mængder grøn strøm i systemet og forædle den til grønne brændsler. Det er afgørende for at sikre, at Europas fremtidige grønne energi, og den bagvedliggende teknologi, er made in Denmark.”

Om end det ikke er nogen let opgave, er den danske brint- og PtX-industri klar til at gå forrest og levere de afgørende grønne løsninger, afslutter Tejs Laustsen Jensen:

Der er stadig rigtigt store opgaver foran os. Men brint- og PtX-virksomheder langs hele værdikæden er klar til at bidrage til det energi-, eksport- og erhvervseventyr dagens aftale er med til effektivt at kickstarte.”

IPCEI-godkendelse vigtigt skridt for europæiske brintøkonomi og energiuafhængighed15.7.2022 14:44:28 CEST | Pressemeddelelse

EU-Kommissionen har i dag godkendt, at 41 brintprojekter kan modtage statsstøtte via IPCEI-programmet. Blandt projekterne er Green Fuels for Denmark fra Ørsted og en række partnere samt et projekt med deltagelse af Aalborgbaserede Advent. De 41 projekter er første bølge af den store fælleseuropæiske satsning på brint, IPCEI, og har til formål at styrke den europæiske brintværdikæde.

Brintbranchen repræsenterer Danmark i global brintalliance25.5.2022 11:19:21 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen er blandt initiativtagerne til stiftelsen af en global brintalliance, der har til formål at styrke det internationale samarbejde i overgangen til brintøkonomien. Som dansk repræsentant i den globale alliance, Global Hydrogen Industrial Association Alliance (GHIAA), er Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i Seoul til den stiftende generalforsamling med kollegaer fra resten af verden.

Ny EU-definition placerer danskproducerede grønne brændsler i førerfeltet i transportsektoren23.5.2022 14:08:43 CEST | Pressemeddelelse

Dansk brint er grøn brint – nu også ifølge en ny, europæisk definition, som EU-Kommissionen i fredags har sendt i høring i form af den længeventede delegerede retsakt om VE-oprindelse af de såkaldte RFNBOs. Definitionen sikrer, at langt de fleste danskproducerede Power-to-X-brændsler (PtX) til anvendelse i transport bliver stemplet som grønne med det samme. Forventningen om, at definitionen snart bliver udvidet til andre sektorer gør, at den danske brint- og PtX-industri er særdeles velpositioneret til at tage førertrøjen i etableringen af en europæisk brintøkonomi.

Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark18.5.2022 19:17:06 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.

REPowerEU kickstarter europæisk brintøkonomi18.5.2022 15:05:59 CEST | Pressemeddelelse

Brint og Power-to-X spiller en nøglerolle for at EU hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie. Det har EU-Kommissionen i dag annonceret med lanceringen af udspillet REPowerEU. Som en del af planen skal der investeres massivt i bl.a. infrastruktur, teknologi samt anvendelse af brint i industri og transport. Brintbranchen mener, at udspillet er ambitiøst og visionært men realistisk, og understreger, at Danmark har stærke forudsætninger – og en forpligtigelse – til at bidrage til at indfri de dagens målsætninger.