KL

Aftale på beskæftigelsesområdet må ses som et tillidsbrud til jobcentrene

Del

”Når man vælger at fjerne opgaven for de forsikrede ledige de første 3 måneder fra jobcentrene og samtidig kører en grønthøster ud over området – endda i en tid, hvor virksomhederne skriger på arbejdskraft – så kan vi ikke se det som andet end et tillidsbrud til jobcentrenes kolossale arbejde.”

Sådan lyder kommentaren fra Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, til den aftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, som regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Bent Bøgsted på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere, netop har indgået.

”A-kasserne spiller en vigtig rolle i beskæftigelsessystemet, og det skal de efter vores mening blive ved med. Men med denne aftale ødelægger man nu det store arbejde, som medarbejderne i jobcentrene i mange år har gjort for at sikre en indsats for de ledige – både for dem, der er tæt på arbejdsmarkedet, og dem der har brug for en ekstra indsats. Og samtidig gør man det besværligt for virksomhederne, som nu skal henvende sig 22 forskellige steder. Det er en underlig prioritering i en tid, hvor virksomhederne kalder på arbejdskraft,” fortsætter KL-udvalgsformanden.

Med aftalen flyttes indsatsen for de forsikrede ledige til a-kasserne de første 3 måneder af indsatsen. Samtidig skal der spares 235 mio. kr. på jobcentrene.

”Fra KL’s side er vi kommet med konkrete forslag til, hvordan man kunne finde de 1,1 mia. kr., som man åbenbart finder det nødvendigt at spare på jobcenterindsatsen. Det krævede reel nytænkning at gennemføre, men desværre har et flertal i Folketinget ikke haft fantasi til andet end en grønthøstermetode. Jeg kan kun se, at det kommer til at gå ud over kvaliteten i den indsats, som borgere og virksomheder får. Det er rigtig ærgerligt,” siger Peter Rahbæk Juel.

Digitale samtaler er et fremskridt

Aftalen indeholder et lille lyspunkt. Det bliver nemlig nu muligt at afholde alle samtaler undtagen den første digitalt, både for de forsikrede ledige og for kontanthjælpsmodtagere. Et reelt fremskridt, lyder det fra KL-udvalgsformanden:

”Vi er simpelthen nødt til at kunne tilrettelægge indsatsen for de ledige på en måde, som svarer til den tid, vi lever i. Med fokus på fleksibilitet og individuelle behov. Derfor er det rigtig godt, at der nu åbnes for muligheden for digitale samtaler. Det er et forslag, der i den grad er både sået og groet i kommunernes have, og vi har også en helt konkret model for, hvordan man kan realisere det – nemlig via et virtuelt jobunivers. Det går vi meget gerne i dialog med regeringen om.”

Nøgleord

Kontakter

Information om KL

KL
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S

+45 3370 3370https://www.kl.dk/

KL er interesseorganisation for de 98 kommunalbestyrelser og arbejder for, at kommunerne har de bedst mulige rammer til at prioritere velfærd og økonomi og til at udvikle kommunen lokalt. KL bidrager til – sammen med kommunerne – at videreudvikle det danske kommunestyre og lokaldemokrati. KL er samtidig arbejdsgiverorganisation og forhandler overenskomster for kommunernes ca. 500.000 ledere og medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra KL

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra KL

Ny digital politik: Fremtidens velfærd skal løftes med teknologi23.5.2022 08:04:20 CEST | Pressemeddelelse

Vi skal hele tiden udvikle velfærden og sikre høj kvalitet, som matcher borgernes behov. I en tid, hvor manglen på hænder truer kvaliteten i velfærden, er det nødvendigt at accelerere den digitale omstilling, så teknologien kan bruges til at udvikle velfærden og sikre flere hænder til kerneopgaven, lyder det fra Peter Rahbæk Juel, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum