Aftale om nytænkning er et kæmpe gennembrud

I dag har regeringen sammen SF, Enhedslisten, DF og Bent Bøgsted på vegne af arbejdsfællesskabet for løsgængere indgået en aftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

Aftalen giver bl.a. a-kasserne ansvar for lediges samtaleforløb i de første tre måneder. Det betyder, at a-kasse medlemmer - i starten af deres forløb - slipper for at møde op i jobcentret. I stedet skal de kun have samtaler med Metals a-kasse. Et kæmpe gennembrud, mener Dansk Metal.

"Det er en stor sejr, at regeringen og aftalepartierne endelig er enige med os i, at a-kasserne kan levere en mere meningsfuld og jobrettet indsats for ledige medlemmer i starten af deres forløb. Det er ingen hemmelighed, at vi i Dansk Metal i årevis har arbejdet benhårdt for at a-kasserne skal have et større ansvar. Og det får de nu. Det er et kæmpe gennembrud." siger John Larsen, Hovedkasserer i Dansk Metal.

Han understreger samtidigt, at fordelene ved et større ansvar til a-kasserne er mange, men at særligt én bør fremhæves:

"Det er en kæmpe fordel, at a-kasserne kender medlemmerne, deres branche og deres jobmuligheder. Det gør nemlig a-kasserne særligt gode til at hjælpe ledige i job i begyndelsen af forløbet, hvor vi ved, at de fleste finder job inden for den branche, de kommer fra. Aftalen giver derfor rigtig god mening."

A-kasserne overtager ansvaret for samtalerne i de første tre måneder fra den 1. januar 2024. Dansk Metals a-kasse er dog allerede i gang. Som en del af et forsøg, har Dansk Metal, overtaget ansvaret for samtalerne med ledige medlemmer i de første tre måneder. Forsøget har været i gang siden september 2020:

Vi er helt klar til at påtage os et endnu større ansvar. Det viser resultaterne af a-kasseforsøget også. Medlemmer i forsøget er nemlig mere tilfredse, og de kommer hurtigere i job. Vi glæder os derfor helt vildt til, at forsøget bliver permanent, og at det også udvides til at gælde for medlemmer i de såkaldte frikommuner”, siger John Larsen.

Udover et større ansvar til a-kasserne er regeringen og aftalepartierne også enige om, at samtaler med ledige fremover skal kunne afholdes digitalt – dog med undtagelse af den første samtale, som fortsat skal afholdes ved fysisk fremmøde.

At gøre samtaleformen mere digital er noget vi bakker stort op om i Dansk Metal. Erfaringer med den digitale jobindsats i forbindelse med Corona-nedlukningen har vist os, at digitale samtaler bidrager til større fleksibilitet og effektivitet, uden at det er går ud over kvaliteten i samtalerne. Det er dog rigtig vigtigt, at der afholdes fysiske samtaler, når enten a-kassen eller medlemmet har behov for det”, siger Hovedkasserer i Dansk Metal, John Larsen.