Aftale med USA vil sætte fart i produktionen af grøn brint

En partnerskabsaftale om grøn brint, som i dag er indgået mellem USA og Danmark, vil placere begge lande i førerfeltet, når det handler om at producere fremtidens grønne brændstoffer til lastbiler, skibe og fly, mener Green Power Denmark.

Partnerskabsaftalen ”US-Denmark Green Hydrogen Alliance” blev underskrevet af blandt andre Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark. Underskriftsceremonien foregik i den amerikanske kongres i Washington, D.C. og blev overværet af statsminister Mette Frederiksen og amerikanske senatorer.

- Vi står foran en gigantisk udfordring med at omstille den tunge transport, og den eneste kendte teknologi, som kan løse opgaven, er at omdanne grøn strøm til brint og videre til andre grønne brændstoffer. USA og Danmark har begge store planer om at producere grøn brint, og ved at samarbejde kan vi bringe os helt i front i udviklingen af fremtidens teknologier, siger Kristian Jensen.

Partnerskabets formål er at accelerere udviklingen, så vi kommer i gang med at producere grøn brint. Det vil være til gavn for klimaet og for virksomhederne i begge lande, som har mulighed for at blive frontløbere inden for grøn brint og Power-to-X.

- Vi skal handle hurtigt, hvis vi skal undgå voldsomme klimaforandringer, og der er brug for meget store investeringer. Derfor er det vigtigt, at vi arbejder sammen og finder løsninger på tværs af lande og sektorer. Partnerskabsaftalen med USA er et glimrende eksempel på, at private virksomheder, offentlige myndigheder og forskellige lande vinder ved at samarbejde, siger Kristian Jensen.

USA har med lovpakken ”Inflation Reduction Act” hævet ambitionsniveauet og støtten til blandt andet grøn brint markant. Produktionen af grøn brint har udsigt til en støtte på op til 3 USD per kg grøn brint. Til sammenligning har det kommende danske PtX-udbud et budloft på ca. 1,2 USD per kg grøn brint.

- Der er store og positive perspektiver i den amerikanske beslutning om at støtte produktion af grøn brint så massivt. Men amerikanerne efterspørger også viden og teknologi, og det får de takket være samarbejdet med Danmark, siger Kristian Jensen.

- Et så ambitiøst amerikansk støtteprogram er også en presbold til os selv. I Danmark og resten af Europa er der brug for at få rammevilkårene på plads, så vi kan komme i gang med grønne brintprojekter i stor skala.

Partnerskabsaftalen US-Denmark Green Hydrogen Alliance blev i dag underskrevet af de danske partnere Green Power Denmark, Dansk Industri, Danske Rederier, Dansk Erhverv, Brintbranchen og Udenrigsministeriet, samt de amerikanske partnere Green Hydrogen Coalition og Greater Houston Partnership.

Fakta

I 2021 eksporterede den danske energisektor varer til USA for 6,7 mia. kr., svarende til 8,9 pct. af vores eksport til markedet.

Danmarks samlede vareeksport til USA samt energiteknologi eksporten i 2019-2021

Enhed: Mia. kr.

Samlet værdi af vareeksport til USA

75,9