Afsluttet frekvensauktion giver stærkt afsæt for udvikling af dansk digital infrastruktur

Energistyrelsen har i dag afsluttet auktionen vedrørende fordelingen af de mobilfrekvenser, der blandt andet kan benyttes til yderligere etablering af 5G i Danmark. Med resultat er der skabt et langsigtet fundament for TDC NET’s fortsatte udvikling af Danmarks bedste mobilnet til gavn for både forbrugere, virksomheder og institutioner.

Udsigt til en bedre mobiloplevelse i hele landet og mere fart på 5G efter afslutning af frekvensauktionen.

Gennem den seneste måned har de danske mobilselskaber deltaget i danmarkshistoriens hidtil største auktion over mobilfrekvenser – og i dag er resultatet af auktionen offentliggjort.

Hos TDC NET er der tilfredshed med udfaldet af auktionen. Samlet set har virksomheden i denne auktion investeret 795 mio. kroner i nye mobilfrekvenser, der nu vil blive brugt til at etablere et endnu stærkere mobilnet med øget kapacitet og hastighed til 5G samt fortsat optimering af 4G-netværket.

”Med de nye frekvenser kan vi på den korte bane skrue endnu mere op for kapaciteten og hastigheden i vores landsdækkende 5G-netværk parallelt med, at vi fortsat udvikler og optimerer 4G-netværket i hele landet. Samtidig har vi nu et fundament, der gør, at vi over de næste 20 år fortsat kan styrke vores mobilnet i hele landet til gavn for den nationale digitale infrastruktur. Så vi er meget tilfredse med udfaldet af auktionen. Samtidig er der en fordeling af frekvenser mellem de medvirkende mobilselskaber, der understøtter konkurrencen i markedet, hvilket vi anser for positivt”, udtaler Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET.

Bedre mobiloplevelse i hele landet og mere fart på udviklingen af 5G

Ifølge TDC NET vil udfaldet af auktionen forbedre mobilnettet i områder, hvor der i dag er dækningshuller. Selskabet har således påtaget sig en dækningsforpligtelse i 40 udvalgte områder, hvor man i løbet af de kommende år vil etablere en bedre mobiloplevelse til gavn for lokalområdet. Det gælder blandt andet for dele af Skarø, Sejerø og Langeland.

Resultatet forventes samtidig at sætte yderligere skub i udviklingen af 5G i Danmark. Med TDC NET’s nye mobilfrekvenser er fundamentet nu på plads, og mobilbrugere vil kunne se frem til hastigheder på niveau med højhastighedsinternet i en langt større del af landet, herunder også i yderområderne.

For det private og offentlige Danmark er der også for alvor åbnet op for at kunne realisere potentialet af teknologier såsom kunstig intelligens, mobile robotter og virtual reality, der kan bidrage til at optimere arbejdsprocesser, services og løsninger til kunder.

”I december færdiggjorde vi udrulningen af det første landsdækkende 5G-netværk. Det var i sig selv et vigtigt skridt på vejen til at fremtidssikre Danmarks digitale infrastruktur. Med de nye frekvenser er vi klar til at tage næste skridt og øge kapaciteten og hastigheden yderligere, så hele landet hurtigere og i endnu højere grad kan få glæde af 5G-teknologiens mange spændende muligheder”, afslutter Andreas Pfisterer.

For mere information om resultatet af frekvensauktionen: www.ens.dk.

Fakta: Energistyrelsen oplyser, at TDC NET efter afslutningen af auktionen har erhvervet mobilfrekvenser i følgende frekvensbånd:

• 1500 MHz-frekvensbåndet, som primært vil blive anvendt til 5G og dermed kan ses som en fremtidssikring af fladedækningen på Danmarks bedste mobilnetværk
  • 2100 MHz-frekvensbåndet, samt medfølgende dækningsforpligtelse i henhold til auktionsreglerne. Båndet vil primært give ekstra kapacitet i 4G-netværket samt blive anvendt til selskabets 3G-netværk, indtil det udfases fra udgangen af 2022
  • 2300 MHz-frekvensbåndet, som TDC NET allerede har i brug til øget kapacitet i 4G-netværket. På sigt kan det også anvendes til øget kapacitet i 5G-netværket. Frekvensbåndet egner sig især godt til højhastigheds-5G-dækning i områder, hvor der er lidt længere mellem husene
  • 3500 MHz-frekvensbåndet, som skal udbygge det højhastigheds-5G-net, som TDC NET allerede har etableret i centrum af København, Aarhus, Odense og Helsingør til en række nye områder i Danmark
  • 26 GHz-frekvensbåndet, som i fremtiden kan anvendes til f.eks. 5G-’fast trådløs’ i yderområder, hvor der kan skabes ’line of sight’, og 5G-netværk med meget høj hastighed i særligt befolkede eller trafikerede områder

Efter ekstra pres på mobilnetværket og landsdækkende 5G-udrulning: TDC NET igen testet som Danmarks bedste mobilnet22.4.2021 11:30:04 CEST | Pressemeddelelse

For første gang efter TDC NET åbnede landets første 5G-netværk, er kvaliteten af de fire danske mobilnet blevet målt af Teknologisk Institut. Undersøgelsen konkluderer, at mens oplevelsen på de danske mobilnet generelt er god, så leverer TDC NET på landsplan den klart bedste mobilnetværksoplevelse med højere hastighed og stabil kvalitet – ikke mindst udenfor de store byer.

TDC NET: Status ét år efter landet lukkede ned – digital infrastruktur består historisk stresstest trods stigning i datatrafik på 45%12.3.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Siden foråret 2020 er datatrafikken i TDC NET’s mobil- og bredbåndsnetværk steget med knap 50%. Det svarer til, at der hver eneste dag – siden nedlukningen trådte i kraft – er brugt data på niveau med streaming af 10 millioner spillefilm i HD-kvalitet. Trods massivt kapacitetspres har den digitale infrastruktur været gearet til opgaven, og det lover godt for fremtiden.