If Forsikring

Afslutning af sag vedr. forsikringsligebehandlingloven

If har modtaget bødeforelæg fra SØIK i sagen om forskelsbehandling af gravide. If har erkendt og beklaget sagen og foretaget en række tiltag for at rette op. Vi ønsker nu at sætte punktum og lukke sagen, og har derfor valgt at betale bøden.

Baggrund:
Finanstilsynet politianmeldte i juli 2021 If og en række andre forsikrings- og pensionsselskaber for overtrædelse af loven om ligebehandling af kvinder og mænd i forbindelse med forsikring, pension og lignende finansielle ydelser. I forlængelse heraf rejste SØIK sigtelse og fremsendte bøde til selskaberne. If modtog bødeforelæg i december, og har valgt at betale bøden på 100.000 kr.

Handlinger foretaget:
Siden vi i oktober 2020 blev bekendt med situationen, har vi behandlet sagen med stor grundighed og foretaget en række tiltag for at rette op på problemet:

• Vi har rettet vores forsikringsbetingelser
  • Vi har opdateret al relateret information, herunder på if.dk
  • Vi har identificeret alle berørte kunder
  • Vi har informeret 189.000 kunder med de pågældende forsikringer om sagen
  • Vi har kontaktet de identificerede berørte kunder fra den pågældende periode og genbehandlet deres sager
  • Vi har udbetalt kompensation til de kunder, som vi utilsigtet og uberettiget har afvist dækning, svarende til de berettigede beløb i henhold til vores tilrettede betingelser

Det har aldrig været vores hensigt at forskelsbehandle vores kunder. Vi har beklaget sagen dybt og erkendt, at vi ikke har været opmærksomme på denne fejl i vores forsikringsbetingelser og i vores håndtering.

Kommunikationschef Birgitte Ringbæk, If Skadeforsikring.
Tlf: +45 3687 4912 / +45 6120 5009, birgitte.ringbaek@if.dk

Information om If Forsikring

If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.