Afskaffelse af opholdskravet er en sejr for de rejsende

Afskaffelsen af opholdskravet vækker stor glæde hos Dansk Metal.
Torben Poulsen, hovedkasserer, Dansk Metal

Regeringen har i dag meddelt, at de vil afskaffe opholdskravet for ret til dagpenge, som den tidligere VLAK-regering indførte sammen med Dansk Folkeparti. Beslutningen vækker stor glæde i Dansk Metal, der igennem hele forløbet har været store modstandere af opholdskravet. Torben Poulsen, hovedkasserer i Dansk Metal, fortæller:

”Vi er rigtigt glade for, at regeringen i samarbejde med sine støttepartier har besluttet at afskaffe opholdskravet for ret til dagpenge. Det er en kæmpe sejr for os, dagpengesystemet og ikke mindst de mange medlemmer, der pludselig stod til at miste deres dagpenge, fordi de i en periode havde arbejdet i udlandet.”

Opholdskravet betød, at man for at få dagpenge skulle have opholdt sig i Danmark eller EU i 7 ud af de seneste 12 år. Den tidligere regering begrundede opholdskravet med, at det skulle forhindre borgere fra tredje lande i at få dagpenge, men her er opholdskravet ifølge Torben Poulsen ikke løsningen:

”I Dansk Metal er vi selvfølgelig helt enige i, at vi skal værne om den danske velfærdsstat og om det danske dagpengesystem. Men opholdskravet har fra dag et været en helt forkert løsning. Danmark skal ikke straffe lønmodtagere, der rejser ud og får relevant arbejdserfaring med sig hjem. Derfor er det godt, at der nu bliver sagt nej til et administrativt helvede, hvor vores medlemmer uforskyldt kunne miste retten til dagpenge.”

For yderligere information:

Mads Hersbøll, pressechef i Dansk Metal, Tlf.: 21558828