Afskaffelse af omprioriteringsbidraget sikrer faglærte i verdensklasse

Afskaffelsen af omprioriteringsbidraget vækker stor glæde i Dansk Metal. Der ser det som et godt skridt på vejen til at sikre en stærk industri og verdens bedste faglærte.
Forbundssekretær, Kasper Palm

Regeringen har i dag meddelt, at de ønsker at afskaffe omprioriteringsbidraget på uddannelser. Samtidig ønsker de at videreføre den såkaldte kvalitetspulje til erhvervsuddannelserne med 168 mio. kroner årligt i 2020-2023. Det vækker stor glæde hos Dansk Metal, der siden indførelsen af omprioriteringsbidraget har været stærkt kritisk over for den udhuling af uddannelseskvalitet på især erhvervsuddannelserne, som de årlige besparelser har medført, fortæller forbundssekretær Kasper Palm:

Det er en rigtig god dag, og vi er meget glade for, at den nye regering lægger op til at fjerne omprioriteringsbidraget. De årlige besparelser har været skadelige for uddannelseskvaliteten og uddannelsernes ry. Det kan der heldigvis rettes op på nu”.

Omprioriteringsbidraget betød, at der hvert år skulle spares omkring 200 millioner kr. på erhvervsuddannelserne. Regeringen lægger op til at fjerne besparelserne fra 2020 og fortsætte kvalitetspuljen for at rette op på de skader, som besparelserne har skabt.

Det vidner om, at regeringen deler vores ambition om også at sikre erhvervsuddannelser i verdensklasse i fremtiden. Danske faglærte er kendt for deres høje kompetenceniveau og gode uddannelse. Det betyder, at danske virksomheder kan rekruttere blandt verdenseliten på deres områder. De seneste års massive besparelse har dog sået tvivl om, hvorvidt det også ville være sådan i fremtiden. Derfor råbte vi hurtigt vagt i gevær. Det tyder på, at den nye regering har lyttet til vores bekymringer. Det skal de have stor ros for”, fortsætter forbundssekretær Kasper Palm, der til daglig bl.a. har det politiske ansvar for Dansk Metals Uddannelsessekretariat.

For yderligere kommentarer, kontakt forbundssekretær Kasper Palm via pressekonsulent Jacob Mølgaard Sørensen, tlf. 3058 1497.

Forbundssekretær, Kasper Palm