Aflyser jubilæumsfest: Blå Kors udskyder landsmøde til efteråret

Den 16. maj skulle den sociale hjælpeorganisation Blå Kors have afholdt landsmøde og fejret organisationens 125-års jubilæum. Landsmødet er nu udskudt til efteråret på grund af situationen med coronavirus, mens jubilæumsfesten må vente til næste år.
Der plejer at deltage et par hundrede mennesker til Blå Kors' landsmøde, men det vil ikke være muligt i maj i år. Derfor har organisationen valgt at udskyde det.

Det skulle have været en særlig fejring af Blå Kors' sociale hjælpearbejde til dette års landsmøde den 16. maj i Odense Congress Center.

Der var blandt andet planlagt fælleskørsel, hvor deltagerne havde mulighed for at tage med en bus flere steder i landet og blive kørt til kongrescentret.

Buskørsel og en række andre planlagte festligheder i anledningen af Blå Kors Danmarks 125-års jubilæum må dog vente lidt endnu på grund af coronakrisen. Blå Kors har derfor valgt at udskyde landsmødet til lørdag den 26. september.

"Vi vil rigtig gerne kunne forsamles et pænt antal mennesker, blandt andet medlemmer og frivillige fra vores genbrugsbutikker, men det er svært at se lige nu, hvornår det kan lade sig gøre. Derfor har vi vurderet, at vi er nødt til at rykke landsmødet til engang efter sommerferien", siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.

Venter med jubilæumsfest

I år er det 125 år siden, at Blå Kors Danmark blev stiftet med fokus på at hjælpe mennesker, der var i nød på grund af alkohol. Siden dengang er organisationen vokset og hjælper i dag blandt andet mennesker med misbrug og deres pårørende, hjemløse, ensomme og mennesker med psykisk sygdom.

Fejringen af det arbejde i form af en egenlig jubilæumsfest bliver udskydt til landsmødet i 2021, fortæller generalsekretær Christian Bjerre:

"Vi har besluttet ikke at afvikle et stort jubilæumslandsmøde. Den ”store” fest udsættes til næste års landsmøde den 8. maj 2021. I stedet afholdes 2020-landsmødet som et halvdagsarrangement med den obligatoriske generalforsamling og enkelte andre indslag."