STARK Danmark

Affaldstræ gør Tuborg-baren på Roskilde Festival grønnere

Den 400 m2 store træterrasse i Tuborg-baren på Roskilde Festival er lavet af træ, der skulle have været brændt. STARK har i samarbejde med leverandør sørget for, at træet bliver reddet fra flammerne.

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men den flotte træterrasse i Tuborgs bar på Roskilde Festival er lavet af affaldstræ. Træet stammer fra finske fyrreskove og sælges i Danmark til terrasser. Men på grund af høje kvalitetskrav og specifikke længder på terrassebrædderne, bliver der sorteret store mængder afskær fra til afbrænding til energiproduktion.

Gennem et samarbejde med trælastkæden STARK, træproducenten Keflico og bryggeriet Tuborg bliver træet nu i stedet brugt til den 400 m2 store terrasse på Roskilde Festival.

Kræver noget ekstra

En af STARKs kunder og samarbejdspartnere MIKO Entreprise har stået for at bygge terrassen sammen med et hold frivillige på 10 mand fra Roskilde Festival. Terrassen har taget fire dage at bygge, og der er er brugt 3,4 km terrassebrædder af fyrretræ, der er miljøcertificeret med en PEFC-certificering. Normalt er terrassebrædder omkring fem meter, men affaldstræet her er 1,5 meter i stedet. Det kræver noget ekstra af tømreren, forklarer tømrermester Mick Korsgaard fra MIKO Entreprise.

”Kortere længder har både fordele og ulemper. Ulemperne er, at man skal være ekstra opmærksom på kant til kant-afstanden, så der kommer så lidt fraskær som muligt. Man skal også sørge for, at der ikke kommer for mange samlinger overfor hinanden, og det tager længere tid at lægge. Til gengæld er den store fordel, at det er bæredygtigt, fordi træet bliver brugt i stedet for at blive brændt”, siger han.

Udover benspændet med de kortere længder af terrassebrædder, har Mick Korsgaard også haft fokus på at lave ændringer, så terrassen bliver mere bæredygtig. Der er blandt andet brugt skruefundamenter i stedet for at støbe terrassen i jorden. Den store fordel ved den løsning er, at terrassen nemt kan tages ned igen og genbruges næste år. Det er allerede nu planen, at terrassen skal genbruges i Tuborg-baren næste år.

Vi er afhængige af hinanden

Træproducenten Keflico har stået for at levere træet til terrassen, og de er glade for, at deres affaldstræ kan bruges til projektet.

”Vi er ret begejstrede og passionerede omkring projektet. Vi vil uden tvivl hellere have, at vores certificerede resttræ fra produktionen bliver anvendt i byggeriet. På den måde kan vi fastholde træet som en CO2-container, i stedet for at det ultimativt ville ende som energibrændsel. Det kan godt være, at det lyder som en lille ting med projektet her. Men når vi i fællesskab tænker og handler i nye innovative tilgange, og vi rykker sammen og går i samme retning, så sker der virkelig noget. Vi er alle afhængige af den samlede værdikæde i byggeriet”, siger Dan Hornbøl Andersen, Head of Product hos Keflico.

Værdi i partnerskaber

Hos STARK er de også glade for samarbejdet, så affaldstræet kan få lov til at leve.

”40 procent af alt affald stammer fra byggeriet, så vi har som en stor spiller et ansvar for at rydde op efter os. Derfor kigger vi også ind i, hvor vi kan hjælpe vores leverandører med at reducere deres affald. Det giver værdi at indgå partnerskaber, hvor vi tager ansvar for hinandens forretninger også. Ellers gør vi jo bare, som vi altid har gjort”, siger Kent Fonseca, GENTRÆ-ambassadør hos STARK.

Information om STARK Danmark

STARK Danmark
Skanderborgvej 277
8260 Viby J

Om STARK
STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 84 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med ca. 11.700 medarbejdere i Norden og Tyskland og en omsætning på ca. 37 mia. DKK er en førende leverandør af byggematerialer i Nordeuropa.

Følg pressemeddelelser fra STARK Danmark

Flere pressemeddelelser fra STARK Danmark