Afbrændingsforbud: hvad gør håndværkere, der arbejder med åben ild?

Afbrændingsforbud i stort set hele landet – gælder det også når håndværkere arbejder med åben ild eller værktøj, der kan afgive gnister? Det gode råd fra Dansk Byggeri er - tjek hos kommunen. Det kan blive dyrt at lade være.

Alle kommuner har lige nu indført forbud mod afbrænding og åben ild. Men det er forskelligt, hvad forbuddet helt konkret dækker fra den ene kommune til den anden. Og der er heller ikke samme regler for virksomheder, hvis ansatte arbejder med åben ild.

- Et forbud mod afbrænding bliver altid truffet af det kommunale beredskab. Derfor kan jeg kun opfordre den enkelte virksomhed til at orientere sig grundigt om, hvilke regler der gælder i den kommune, man arbejder i, siger branchechef Anders Hjorth Jensen, Dansk Byggeri.

På Beredskabsstyrelsens hjemmeside www.brs.dk er der links til informationerne om afbrændingsforbud i alle 98 kommuner.

I mange kommuner gælder forbuddet mod afbrænding endnu ikke for virksomheder, der arbejder med åben ild eller værktøj, der gnistrer. Men flere steder bliver det fremhævet, at arbejdet skal ske under skærpet tilsyn, hvis det sker i nærheden af græs, buske eller anden vegetation, der kan brænde. Ukrudtsafbrænding er dog forbudt i langt de fleste kommuner.

Stor risiko hvis man trodser et forbud

Hvis et afbrændingsforbud i en kommune hindrer og på den måde forsinker entreprenørens arbejde, vil entreprenøren have ret til at få forlænget tidsfristen på det byggeri, han er i gang med. Og i sidste ende vil han kunne kræve godtgørelse fra bygherren. Men det er vigtigt, at både kravet om at få forlænget tidsfristen og om at få en eventuel godtgørelse bliver stillet over for bygherren så hurtigt som muligt.

- Jeg vil opfordre alle vores medlemmer, der arbejder med åben ild og værktøj, der kan slå gnister, til at tjekke den enkelte kommunes regler med det samme og gøre det løbende. Den virksomhed, der trodser et forbud og fortsætter arbejdet, løber en stor risiko – og risikerer i værste fald, at egen forsikring ikke dækker eventuelle skader som følge af brand, siger branchechef Anders Hjorth Jensen, Dansk Byggeri.

Branchechef Anders Hjorth Jensen, aje@danskbyggeri.dk, telefon 27 13 49 89
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.