KL

Ærgerligt fokus på proceskrav i Beskæftigelsesministeriets jobcenterindblik

Del

Selvom en kommune leverer gode resultater, risikerer den at blive udpeget som ”opmærksomhedskommune” i Beskæftigelsesministeriets nye jobcentermåling, hvis det halter med proceskravene. Det er en ommer, lyder det fra KL.

”Det er ærgerligt, at vi nu igen må konstatere, at proceskrav tilsyneladende er vigtigere end resultater for borgerne. Det går lodret imod de politiske intentioner om at signalere tillid til kommunernes indsats og medarbejdernes faglighed. Regler og tjeklister kommer igen i centrum,” siger Thomas Kastrup-Larsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg om den nye måling og rangering af jobcentrene.

Målingen hedder ”Jobcenterindblik” og er udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). I målingen rangeres kommunerne i fire kategorier:

  1. Inspirationskommune (opfylder både resultat- og fokusmål)
  2. Ikke aktuel i risiko (opfylder ikke resultatmål, men begge fokusmål)
  3. Opmærksomhedskommune (Opfylder resultatmål, men ikke begge fokusmål)
  4. I risiko for skærpet tilsyn (opfylder hverken resultatmål eller de to fokusmål)

Selvom en kommune har gode resultater, rangeres den under kommuner med mindre gode resultater, hvis den ikke opfylder de nye fokusmål om antallet af samtaler og aktive tilbud. Det gælder for eksempel i Nyborg, som for nyligt blev fremhævet af Beskæftigelsesministeriet som den kommune med bedst resultater og dermed en kommune, andre kan lære af. I den nye rangering havner Nyborg næstnederst i kategorien ”Opmærksomhedskommune”.

Den gale vej

Det sker fordi Nyborg Kommune ligger i underkanten af målopfyldelsen i forhold til de nye fokusmål. Og på trods af, at Nyborg Kommune stadig har de bedste resultater målt på indsatsen i forhold til deres rammevilkår. Og det er den gale vej, siger Thomas Kastrup-Larsen.

”De politiske ambitioner bag aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats var netop, at tiden ikke længere skulle bruges på skemaer, registreringer og ulogiske regler, men i stedet på at give den indsats, der bringer borgeren tættere på selvforsørgelse. Denne måde at rangere på peger i den modsatte retning,” siger Thomas Kastrup-Larsen. 

Han opfordrer nu i et brev beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen til at overveje at skrotte rangeringen, eller alternativt justere, så gode resultater vejer tungere end proceskrav.

”Vi har en fælles ambition om at trække beskæftigelsesindsatsen i en retning, hvor det primære sigte er hurtigst muligt at hjælpe ledige borgere i arbejde eller uddannelse med udgangspunkt i den enkeltes behov og med plads til faglighed og engagement hos medarbejderne, og at det også er det, kommunerne skal måles på. Jeg er bange for, at den ambition lider et knæk med denne rangering,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

Nøgleord

Kontakter

Information om KL

KL
KL
Weidekampsgade 10
2300 København

+45 3370 3370http://www.kl.dk

KL er interesseorganisation for de 98 kommunalbestyrelser og arbejder for, at kommunerne har de bedst mulige rammer til at prioritere velfærd og økonomi og til at udvikle kommunen lokalt. KL bidrager til – sammen med kommunerne – at videreudvikle det danske kommunestyre og lokaldemokrati. KL er samtidig arbejdsgiverorganisation og forhandler overenskomster for kommunernes ca. 500.000 ledere og medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra KL

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra KL

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum