Æresmedaljer til to World Skills-deltagere fra industriens fag

Efter fire intense konkurrencedage i den russiske by Kazan under World Skills, VM i håndværk, fik den danske industritekniker Casper Rasmussen og den danske karosseritekniker Simon Jacobsen tirsdag aften præmieret deres indsats med en flot 'Medaillon for Excellence'.
Industritekniker Casper Rasmussen

Medaillon for Excellence gives til konkurrencedeltagere, som opnår point i den absolutte top af deres konkurrence, men uden at nå top tre. Både Casper og Simon endte på en flot 7. plads i konkurrencerne for henholdsvis CNC-drejning og karosseriteknik.

Konkurrencerne blev skudt i gang fredag d. 23. august og forløb over fire dage med deltagelse af 1600 unge håndværkere fra 60 nationer.

De flotte placeringer vækker begejstring hos både Dansk Industri og Dansk Metal.

- I dag kan vi bestemt være stolte af vores virksomheders og erhvervsskolers uddannelse af dygtige faglærte. Det er et flot resultat vores unge deltagere har leveret – ikke mindst Casper Rasmussen fra KVM International og Simon Jacobsen fra Bayern Autogroup Aalborg. Vi opnår resultater, der proportionalt overstiger et land som Danmark i størrelse. Det lægger de også mærke til hos de øvrige 60 nationer, som er med her til World Skills, lyder fra Lone Folmer Berthelsen, formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og erhvervsuddannelseschef i DI.

- Vi er både glade og stolte over, at det lykkedes Casper og Simon at vinde en Medaillon of Excellence ved WorldSkills. Det viser, at når man tager en erhvervsuddannelse i Danmark, så hører man til blandt verdenseliten, og at en erhvervsuddannelse er fuld af muligheder – i Danmark såvel som i verden, siger Kasper Palm, næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, og forbundssekretær i Dansk Metal.

Hos de to medaljemodtagere er begejstringen også let at spore.

- Jeg har det fantastisk, jeg har nået mit mål og det er fuldstændig ubeskriveligt, lyder det fra Casper Rasmussen umiddelbart efter præmieoverrækkelsen.

- På nordjysk er jeg jo bare god tilfreds, men det er altså helt vildt fedt og ubeskriveligt. Det er det højest opnåelige, lyder det fra en tilfreds Simon Jacobsen.

Industritekniker Casper Rasmussen
Karosseritekniker Simon Jacobsen