Sydbank A/SSydbank A/S

Ændringer i direktionen og i hovedsædet

kl. 11.30 i dag har vi udsendt en selskabsmeddelelse, hvor det fremgår, at Sydbank ændrer i direktionen, Derudover gennemføres der sammenlægninger af afdelinger i hovedsædet og der fjernes en lang række målinger og møder for at frigøre tid til kunderne. Læs her, hvilke ændringer, der er tale om.

Direktionen i Sydbank ændres.

Om ændringen siger bestyrelsesformand Lars Mikkelgaard-Jensen

- Vi justerer organisationen i Sydbank, for at styrke fokus og beslutningskraft i den del af organisationen der betjener kunderne, og har i den forbindelse besluttet at udvide direktionen. Samtidig har vi i bestyrelsen vurderet, at det er det rigtige tidspunkt også at foretage et lederskifte og Jan Svarre fratræder derfor sin stilling. Bestyrelsen takker Jan Svarre for hans store bidrag til Sydbank.

Rekruttering til stillingen som bankdirektør med ansvar for Privatkunder, Private Banking, Sydbanks decentrale områder og Kapitalforvaltning er sat i gang. Indtil den nye bankdirektør er fundet refererer alle områderne til Karen Frøsig.

Direktionen udvides

Samtidig udvides direktionen fra tre til fire medlemmer, og ny bankdirektør er Sydbanks nuværende økonomidirektør Jørn Adam Møller.

- I bestyrelsen kender vi Jørn Adam Møller som en dygtig og meget værdsat økonomidirektør. Direktionen udvides for at sikre, at der i en bank af Sydbanks størrelse er ledelseskraft nok til at imødekomme alle opgaver i direktionen, siger Lars Mikkelgaard-Jensen.

Samtidig med ændringerne i direktionen gennemføres en række sammenlægninger i hovedsædet og forenklinger af dagligdagen.

- Vi bygger en stærkere bank. Vi forenkler organisationen til at arbejde mere for Sydbank og mindre i siloer. Der, hvor der er overlap mellem opgaver lægger vi afdelinger sammen. Dagligdagen forenkler vi ved at fjerne målepunkter og opfølgning. Fremover vil den enkelte højest have fem målepunkter, og dermed have mere tid til at prioritere kontakt med kunderne frem for kontakt med hovedsædet. Det har vi samlet under fire overskrifter, siger Karen Frøsig.

1. Vi sammenlægger centrale afdelinger, hvor der er overlap mellem opgaver

Merchant Bank lægges sammen med Erhverv

Ny områdedirektør for Erhverv er Claus Peter Michelsen. Merchant Bank flytter fra CBF og lægges sammen med Erhverv og direktionsreferencen flyttes til bankdirektør Bjarne Larsen.

Sammenlægningen betyder at de erhvervsfaglige kompetencer og erfaringer samles et sted til en stærk erhvervsenhed.

Priser & Lønsomhed lægges sammen med Økonomi

Afdelingen Priser og Lønsomhed flyttes fra Erhverv og lægges sammen med Økonomi, så alle kan tage udgangspunkt i samme datagrundlag og al økonomisk rapportering foretages på et fælles grundlag. Dermed bliver driften af økonomi samt Priser og lønsomhed mere effektiv.

Salg lægges sammen med Privat og Private Bankning

Den nuværende salgsenhed i Salg og Marketing lægges sammen med Privat og Private Banking under områdedirektør Steen Sandager.

Sammenlægningen betyder, at salget og forretningsudvikling kommer helt tæt på hinanden, og der sikres bedre og mere effektiv daglig drift og koordinering.

Marketing og Syd Fund Management IR lægges sammen med Kommunikation

Marketing og Syd Fund Management IR lægges sammen med Kommunikation i en ny afdeling under navnet Kommunikation og Marketing med områdedirektør Søren Hansen Reumert som chef.

I strategien En stærkere bank hedder det ene strategiske ben, Mere Sydbank – en stærkere profil. Sammenlægningen betyder større gennemslagskraft, koordinering og slagstyrke i bankens arbejde med at sikre en stærkere profil.

I forbindelse med ændringerne har områdedirektør Nicolai Fl. Frederiksen og afdelingsdirektør Mette Daugaard, begge fra Salg & Marketing, forladt Sydbank.

Træning (PM&T) lægges sammen med HR og Organisation

PM&T flytter til HR-området, hvor de vil fortsætte arbejdet med at træne den kundevendte del af organisationen i at løfte performance. Vi vurderer, at opgaverne i HR, Uddannelse og PM & T i mange tilfælde supplerer hinanden; nemlig at støtte både ledere og medarbejdere i at lære og i at blive bedre.

HR skifter navn til HR og Organisation. Med navneændringen bliver det signaleret, at området har en central rolle i at ændre organisationen, så den til enhver tid er på forkant med kundernes behov og bankens behov for udvikling og effektiv drift. I rollen ligger også at koordinere større organisatoriske ændringer, der besluttes i direktionen.

Markets og Kapitalforvaltning flytter direktionsreferencer

Markets med områdedirektør Pia Brink Andersen får direktionsreference til Jørn Adam Møller. Kapitalforvaltning med områdedirektør Michael Andersen får reference til den nye bankdirektør, når denne er fundet.

2. Vi samler IT- udviklingskræfterne

IT- udviklingskræfterne samles i IT & udvikling under områdedirektør Jacob Flohr Kristiansen. Samtidig skifter området direktionsreference til Jørn Adam Møller.

Med samlingen flyttes en række opgaver med at udvikle IT til forretningen til IT & Udvikling, og bliver dermed samlet et sted, som sikrer, at Sydbank står stærkere op mod Bankdata. Præcis hvilke opgaver der flyttes vil blive vurderet i løbet af de kommende uger.

3. Vi forenkler driften

Servicecenter Direkte bliver selvstændig enhed med Morten Barsballe Nielsen som områdedirektør og får direktionsreference til Jørn Adam Møller. Torben Bruun Jørgensen fortsætter som områdedirektør for Kunder Direkte.

Med ændringen adskilles produktionen i backoffice fra kundebetjeningen, hvilket giver en klarere fordeling af opgaver.

Hverdagen forenkles, da en række interne driftsmøder både centralt og decentralt reduceres. Mængden af leads reduceres. Forretningskomiteen, de ugentlige tavlemøder og kvartalsvise performancemøder revurderes eller nedlægges.

Overordnet IT-prioritering samles i direktionssekretariatet, hvortil der rekrutteres ny leder. Indtil denne er fundet varetager Søren Hansen Reumert fortsat opgaverne i direktionssekretariatet.

4. Vi forenkler KPI strukturen

Målepunkter i hele banken forenkles så den enkelte fremover højest har fem målepunkter. Det bliver overordnede målepunkter som kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed, toplinje vækst og bundlinje styring. De endelige mål er endnu ikke besluttet, og vil blive meldt ud ved en senere lejlighed. Med betydeligt færre mål og indrapporteringer frigives samtidig betydelige mængder tid, der skal bruges på kundekontakt.

Detaljeret opfølgning på telefoner, møder, salg og henvisninger og lign fjernes. Der vil blive give mere decentralt ledelsesrum, og udstukket performancerammer i samarbejde med områdeledelsen, så det enkelte område selv påvirker, hvordan man vil opnå de overordnede mål.