Ænder bliver fanget i atriumgårde

Når vi genskaber naturen i byens baggårde og på altaner, er det ikke kun de grønne planter man kan få glæde af, men også naturens dyr. Netop i denne tid, hvor mange butikker og kontorer er lukkede og derfor uden folk til at opdage fangede ænder, er det vigtigt at være opmærksom på andefamilierne. Foto: Dyrenes Beskyttelse. Til fri afbenyttelse.

Ænder er en fast del af bybilledet, men hvert år, når kalenderen viser april, indtager ænderne og deres ællinger også mere overraskende steder i byerne. Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 har allerede fået de første henvendelser om andefamilier i altankasser, i beplantninger på firmaets tagterrasse og i buskadset i boligforeningens baggård. I år det særligt vigtigt at være opmærksom på ænderne, da mange af de steder mennesker normalt kommer er lukket ned.

”Ænderne er ligesom mange andre dyr flyttet til byen. Det er vigtigt at huske, at de ikke kun hører til i parken, men alle steder, hvor der er skabt selv den mindste form for natur,” pointerer Michael Carlsen, og tilføjer:

”Når ændernes ynglesæson begynder, kan de derfor pludselig befinde sig steder, der kan virke mærkelige. Men det giver egentlig god mening, at der lige pludselig ligger en rugende and i altankassen, for hun ruger der hvor hun kan finde dækning og ro – også selv om det er langt fra vand.”

Ænderne hører til disse steder, påpeger biolog ved Dyrenes Beskyttelse, Michael Carlsen. Lige nu kan ænderne være ekstra udsatte, da mange af de steder, vi normalt kommer, er lukkede. Det er derfor vigtigt at være ekstra opmærksom.

Lad ænderne ruge i fred

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 fik i 2019 alene 139 henvendelser om andefamilier, der var fanget i atriumgårde, baggårde og lignende steder.

Michael Carlsen opfordrer til, at man ringer 1812 for at få vejledning, hvis man ser en andefamilie og er bange for at ællingerne og deres mor er spærret inde. I nogle tilfælde kan de flyttes fra atriumgården med deres mor, men mislykkes dette må de blive i gården i tre til fire uger, til de er gamle nok til at flytte alene.

[FAKTABOKS:] Det skal du gøre

Opdager du en andefamilie et sted hvor de ikke selv kan flytte sig fra, kan du gøre følgende:

• Andemor med ællinger under 5 dage gamle: ring 1812 og få vejledning.
  • Andemor med ællinger over 5 dage gamle: ællingerne kan ikke flyttes. De skal fodres, indtil de er 3-4 uger gamle. Ring evt. 1812 for vejledning.
  • Små ællinger uden andemor: Ring 1812 og få vejledning.