Ældre kvinder skruer tempoet i vejret

Flertallet af de danske pensionister mener, at de er gode til at holde sig i gang. Det gælder ikke mindst kvinderne. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Sampension

Danskerne er flittige til at dyrke motion, når de går på pension. Det mener de i hvert fald selv i følge en undersøgelse, som Epinion har foretaget for pensionsselskabet Sampension.

Epinion har spurgt seniorer, hvordan deres fysiske aktivitet har ændret sig, efter at de fyldte 65 år. Mere end hver femte, 22 pct., siger, at de er mere fysisk aktive end før, og halvdelen er fortsat på det samme niveau som tidligere. Det er især kvinderne, der er gode til at holde sig i gang. Her oplyser 26 pct., at deres fysiske aktivitet nu er højere, end før de fyldte 65 år.

Epinion konkluderer ud fra undersøgelsens resultater, at de mennesker, der havde gode og aktive vaner, inden de nåede pensionsalderen, ofte formår at opretholde vanerne efter at være fyldt 65. Det hænger også sammen med, at tilværelsen som pensionist giver mere tid til at dyrke fritidsinteresser, som måske blev skubbet i baggrunden i et travlt arbejdsliv.

I undersøgelsen spørger Epinion også folk under 65 år, hvordan de forventer, at deres fysiske aktivitet udvikler sig efter 65. Her tror 85 procent på, at de enten bliver mere aktive eller i det mindste opretholder deres aktivitetsniveau. Ikke mindst i hovedstaden er forventningerne store. Her regner 90 pct. med, at de som minimum er mindst lige så aktive som nu.

Undersøgelse er en del af en større analyse af danske seniorers erhvervsaktivitet og livsstil omkring pensionsalderen. I alt har 1078 personer deltaget i undersøgelsen, heraf er de 570 personer over 65 år.

Sampension er Danmarks tredjestørste pensionsforvalter. Vi er et kundeejet fællesskab med omkring 300.000 kunder, der årligt indbetaler mere end 9 mia. kr. Udover Sampension Livsforsikring A/S tæller fællesskabet Arkitekternes Pensionskasse og Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger. Vi er cirka 300 medarbejdere og tilbyder både arbejdsmarkeds- og firmapensioner. Vores formål er at skabe værdi for kunderne ved at gøre pensionen mere værd. Vi sigter mod at skabe høje afkast, lave omkostninger og en god kundeoplevelse med attraktive produkter, effektiv administration og ambitiøs rådgivning. Det sker på ansvarlig vis med blik for at bidrage til en bæredygtig samfundsudvikling.