Advarsel: Du risikerer at betale for en ferie, du ikke kommer afsted på

Danskere skal beregne ekstra god til sikkerhedskontrol og checkin, hvis de skal ud at flyve i den kommende tid. Forsikringsselskab advarer om, at man selv kan komme til at stå med regningen for en rejse, man ikke kom afsted på.

Er der sat for lidt tid af til lufthavnskontrollerne, så den rejsende ikke når sit fly, er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for en rejse, han eller hun ikke kom afsted på, oplyser If.

Tidsoptimister og folk, der forventer, at lufthavnsprocedurerne er som før pandemien, kan få problemer, hvis de skal ud at rejse i den kommende tid. I sidste ende kan de risikere at måtte betale for en rejse, de alligevel ikke kom afsted på, siger forsikringsekspert.

Trods urolighederne i verden, er rejselysten blandt danskerne meget stor. Rejsebureauerne melder om travlhed, og danskerne har også travlt med at tjekke op på gyldigheden af deres rejseforsikring, som for manges vedkommende har været i bero de sidste par år. Samtidig er det tydeligt på brugen af afbestillingsforsikringerne, at coronavirus stadig er skyld i, at mange må aflyse planlagt ferie i sidste øjeblik.

”Vi modtager stadig mange opkald fra kunder, som må aflyse på grund af corona. Samtidig oplever vi, at flere og flere kontakter os, fordi de blev forsinket til deres flyafgang og slet ikke kom afsted på deres rejse. I mange tilfælde af den enkle årsag, at de havde sat for lidt tid af til at nå gennem lufthavnskontrollerne,” siger produktchef for bl.a. rejseforsikring hos If, Eva Lindberg Vibe.

I sådanne tilfælde er det typisk kunden selv, der står tilbage med regningen for den rejse, han eller hun aldrig kom afsted på.

”At møde frem i lufthavnen efter samme tidsplan som før pandemien er både risikobetonet og urealistisk. Dels er mange lidt ude af træning i forhold til procedurerne før afrejse, dels er der markant mangel på personale i sikkerhedskontrollen, hvilket skaber meget lange køer. Oven i det hele er der så rigtig mange, der skal ud at rejse lige nu,” siger Eva Lindberg Vibe.

Forsikringsdækning baseret på sund fornuft
Rejseforsikringen kan i nogle tilfælde hjælpe kunderne til erstatning, hvis de er ramt af forsinkelse, men ikke i alle tilfælde.

”Hvis kunden har afsat rigeligt tid i forhold til hvad fly- eller rejseselskab anbefaler, og i forhold til hvad man skal kunne forvente i den aktuelle pandemi-situation, så hjælper vi, hvis der alligevel går noget galt. Er der tale om uforudsete hændelser, som kunden ikke kunne vide noget om, får man dækket rejsens pris. Men ofte må man jo tage hjem igen – og gå glip af den planlagte rejse eller ferie”, siger produktchefen.

Hvor god tid der skal beregnes, er en skønsmæssig vurdering i hvert enkelt tilfælde. Skal du med fly til udlandet med de personalemæssige udfordringer, som lufthavnene melder om i øjeblikket, bør du møde op mindst to timer før afgang, medmindre fly- eller rejseselskabet anbefaler andet. Skal du udenfor Europa anbefaler lufthavnen fremmøde 3 timer før.

Tips til flyrejsende

• Beregn ekstra god tid i øjeblikket. Det er bedre at nå en ekstra kop kaffe på den rigtige side af sikkerhedskontrollen, end at stå med regningen for en rejse, du ikke kom afsted på.
  • Tjek flere dage i forvejen om der fortsat er testkrav eller kræves særlige dokumenter til din rejsedestination. Hav gerne papirer med i både print og elektronisk.
  • Er det muligt, så foretag checkin online hjemmefra.
  • Skal du parkere i lufthavnen, så sørg for at bestille p-plads på forhånd.
  • Tjek flere gange frem mod afrejsen, hvad flyselskabet eller rejseselskabets anbefalinger er for fremmøde inden afgang. Og overhold dem.
  • Hav alle de nødvendige dokumenter klar, når det er din tur til at tjekke ind. Hvis det indebærer login i apps eller på hjemmesider, er det klogt at have tjekket procedurerne på forhånd hjemmefra.

Eva Lindberg Vibe, produktchef hos If Forsikring, giver tips  til en god feriestart (foto: Lars Schmidt)
Eva Lindberg Vibe, produktchef hos If Forsikring, giver tips til en god feriestart (foto: Lars Schmidt)

If er Nordens største forsikringsselskab. Næsten 8.000 medarbejdere arbejder for, at Ifs 3,8 millioner kunder både tør og kan forme deres fremtid. If har været klimaneutral siden 2011 og tilsluttede sig i 2021 Science Based Targets (SBTi) og forpligter sig derved til at reducere ressourceforbrug og opfylde ambitiøse klimamål. Som storindkøber påtager If sig ansvaret for at tilskynde og, om nødvendigt, kræve bæredygtig adfærd fra sine flere tusinde samarbejdspartnere. If forsikrer hver 4. husstand i Norden, er ejet af den finske finanskoncern Sampo og har sit hovedkontor i Stockholm.